Opštinske novine

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Стр. 573

За израду оваквих пројеката утрошено је много времена и учињено много трошкова, а сам рад није-до сад дао никаквих резултата, јер у главном није било никакве основе за овакав рад тј.није било израђеног потпуног регулационог плана, а сем тога није било никаквих законских прописа како се ова Уредба има радити и шта све има садржавати. Чак и у Закону о атару Опшгине града Београда и о мерама за изградњу Београда од 1929 год., у чл. 5 прописује се само: да ће се атар Општине града Београда поделити на зоне према самој намени и потреби изградње тих зона, а нарочито центра, да ће се проширити садашњи грађевински реон и да ће Министар грађевина донети Уредбу на образложени предлог Општи^ског суда, о овој подели и о проширењу садашњег реона. У овом закону није више ништа детаљније изнето каква ова Уредба треба да изгледа и шта све треба да садржи, да би се знало како је треба радити. Тек новим Грађевинским законом од 1931 год. и сад ново прописаним Правилником о изради регулационих планова и Општим упутствимц за израду Уредбе о извођењу регулационог плана и Грађевинског правилника одређени су тачно прописи, како се имају радити ови уређајни основи: Регулациони план, Уредба о његовом извођењу и Грађевински правилник и шта све имају садржавати, и у њима је одређен начин како се имају радити. По овим прописима, као што је то изложено у прошлом броју, први рад има бити: израда регулационог плана, ако овај још није израђен, или прилагођавање постојећег регулационог плана прописима закона и правилника, и према овако израђеном, односно прилагођеном регулационом плану, има се израдити Уредба о његовом извођењу. Како Београд нема још потпуно израђеног регулационог плана, нити утврђеног грађевинског реона, за који има да се изради регулација, и како има делова у већ ограниченом реону, за који још није израђен пројект регулације, то је потребно, као што је то изнето у прошлом броју овог листа, да се изради потпун регулациони план Београда по прописима новог закона и правилника, уколико још није израђен, и да се већ израђени регулациони Т1лан прилагоди Грађевинском закону и правилнику о изради регулационих планова. За овакав израђени и прилагођени регулациони план Београда новом Грађевинском закону и Правилнику, има се израдити Уредба о извођењу регулационог плана Београда, а по прописима изложеним у § 5 Грађевинског закона и у Општим упутствима за израду Уредбе о извођењу регулационог плана. По ставу 1 § 5 Грађевинског закона, Уредба о извођењу регулационог плана одређује према месним приликама и потребама, а сходно одредбама овог Закона:

1) Прописе о изграђивању улица и путова (о ширинама, успонима, спојевима), трговима, парковима, садовима, итд., о разним зградама и игралиштима, о одржавању нриродних лепота, историјских и уметничких објеката, о густини и висини изграђивања итд. 2) Ближе одредбе о грађевинском реону, заштитном појасу, грађевинским зонама и о подели целе површине обухваћене регулационим планом за разне сврхе и потребе; архитектонску обраду зграда у појединим улицама и трговима; удаљеност зграда од уличних регулационих линија и од суседних међа и границу до које се могу изграђивати унутрашње површине блокова; удаљеност од железница, спроводника струје високог напона, цркава и школа, гробља, војних утврђења, аеродрома, творница, магацина експлозива, водоводних бунара и резервоара, кланица, стрводерница, сајмишта за стоку, складишта за дрва, извора за пијаћу воду, реципијента за одвођење нечисте и атмосверске воде итд. 3) Ближе одредбе о постројењима железничког, трамвајског, водног, аутомобилског и ваздушног саобраћаја, као и одредбе о водоводним, канализационим, гасним (плинским), електричним и телеграфско-телефонским спроводницима и објектима. 4) Грађевински и финансијски програм уређаја са образложењем регулационог плана; приоритетни план о изградњи потребних разних грађевина, улица, тргова, канализације, водовода, експропријације и т. д. По ставу 2 § 5 Грађевинског закона, овом Уредбом може се одредити и начин подизања грађевина ван грађевинског реона и заштитног појаса, уз претходно одобрење надлежних власти, као и површине, које ће се искоришћавати у пољопривредне и друге сврхе, а све обзиром на будуће проширење грађевинског реона, који може, у извесним случајевима, да заузме и цео атар општине." Као што се види из првог става § 5, ова Уредба у ствари има да допуни регулациони план, у колико се не може све оно што је потребно за уређење и регулацију једног насеља претставити само регулационм планом. Одредбе става 2 § 5 Грађевинског закона одиосе се на земљиште ван грађевинског реона, а у атару општине, које се може уређивати и на њему грађевине подизати, ако општина одреди границу регулационог плана по т. 1 става 1 чл. 12 Правилника о изради регулационих планова, тако да она прелази преко грађевинског реона и евентуално дође и до самог грађевинског атара. За ово земљиште, по Закону о атару Општине града Београда и о мерама за изградњу Београда и