Opštinske novine
Стр. 654
ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
зарадом. Уосталом, и њихове су овогодишње ликвидације биле тишије и нечујније, јер је поодмакло оно време када се и за сваку београдску дуванџиницу наплаћивао уступ. Нарочито велико иогоршање претрпеле су овога пута београдске млекаре, јер су нуђене за предају и продају три и по пута више но раније! Раније су млекаре нуђене у 12 а хлебаре у 28 случајева. Овога пута су млекаре нуђене у 42 а хлебаре у 17 случајева. Потрошња млека и млечних производа у Београду већ годинама опада, а ова чињеница оволико повећаних понуда предаја и продаја радњи са млечним производима, показује неуздржани даљи пораст тенденције опадања ове млечне потрошње. То је највећа штета не само за млекарске радње, већ и још много већа за^добру и хигијенску исхрану широких маса београдског становништва. Статистички податци о понуди предаја и продаја радњи у Београду далеко су од тога да прикажу укупно стање кризе у овој области, јер они не обухватају све случајеве ликвидација. Прво, сва ова предузећа неће ликвидирати, јер се сва неће моћи ни предати ни продати, а нека ће и даље на неки начин вегетирати; друго, врло велики број их је међу оваквим радњама и предузећима која б езгласно ликвидирају, не нудећи се ни у предају ни у продају. О томе сведоче примери распродаја инвентара: једика. По тим распродајама се доцније — после свршене ликвидације —- види, да су то остатци неког ликвидационог бродолома. Често пута те распродаје врши не њихов бивши сопственик, већ сасвим неко трећи, или кућегазда коме су те ствари остале за дужну кирију. У огласима београдских листова често, посведневно, излазе овакви огласи: 1) Рафови и тезге са фијокама за колонијал и гвожђаре на продају. („Политика" 16-УП-1931 године). 2) Продаја столарских машина. Дихт, Абрихтер, Бансег, фресер-циркулар-бургија, Кирхнерове са моторима. („Политика" 19-УП-1931 год.). 3) Продај^м картонашке машине; растрер машине, шиваће машине за брошуре, месингана слова и шаре за позлату. („Време" 26-УП-1931 године). 4) Продаје се хитно шпорет кафански, астали, столице и разне кухињске ствари. („Политика" 29-УП-1931 год.). 5) Продаје се тишлерска тезга са алатом. („Политика" 12-УП1-1931 год.). 6) На продају целокупан кројачки алат. („Политика" 20-УШ-1931 год.). 7) Берберски намештај распродајем. Велика огледала са жутим рамом, столице бечке, гарнитуре никлене, чивилук, преграда, каса за радњу. („Политика" 23-УП1-1931 год.). 8) Нов комплетан браварски алат, продаје се из слободне руке. („Политика" 19-1Х-1931 год.). 9) Продајем комплетне машине за израду безалкохолног пића. („Политика" 9-1Х-1931 г.).
10) Важно за колонијалисте. Продаје се целокупан једик за радњу. („Политика" 25-Х1-1931 године). 11) Продаје се једик за пекару јевтино. („Политика" б-ХП-1931 год.). 12) На продају целокупан шеширџиски алат, са машинама, врло јевтино. („Правда" 7-ХП-1931 године). 13) Продајем машине: комплетну ткачницу, влачаре, рајсове, све остале текстилне машине веома јевтино. („Време" 2,11-1932 год.). 14) Апарат за соду, лимунаду, крахер и пиво, са прибором, продајем јевтино. („Време" 8-1V * 1932 год.). 15) Мермерне астале посластичарске, столице, казан са фуруном за алву, леденицу за сладолед, продајем одмах. („Време" 12 У-1932 год.). 16) Столарске машине за продају, исправне. („Политика" 13-У-1932 год.). За ове понуде упућивани су евентуални рефлекганти често пута на разне адресе. Тако је речено код случаја под 15, да се треба обратити на спрату првом Кр. Миланова 22. Очигледно је да су ово само остатци већ ликвидираних радња. Поред оваквих распродаја има их и тежих и необичнијих. Тако се често пута могу читати у београдским огласима и овакве понуде: „Дајем у најам кафанско лично право. Хонорар споредан. Исто бих и продала". „Продао бих сапунџиску радњу са алатом и са целим правом, у случају и са целим знањем". „Госпођа са личним правом, тражи компањона или финансијера за бифе или гостионицу". Ови појмови о кухињском и крчмарском праву, инспирисани свакојаком нуждом, индентификују се у своме значењу са улогом права на истраживање рудних блага, или, рецимо, нафте.. Укупна овогодишња понуда предаја и продаја радњи у Београду, дели се по привредноекномским групама овако: а) Трговина заузима прво месту са 28.07; б) кафане друго место са 19.60; в) занати треће место са 15.19; г) кујне су на четвртом меса 11.25; д) бифеи, подруми, и друге алкохолне радње са 9.86; ђ) млекаре са 4.87; е) ресторани и гостионице са 3.13; ж) разне радње са жив. намирницама (поглавито пиљарнице) са 4.92; з) индустрија са 1.50; и) разне друге радње (већег економског значаја) са 1.61 од сто свих нуђених радњи и предузећа. Мање строгом деобом добијају се ови резултати: кафане, пивнице, ресторани, (без хотела) и бифеи са подрумима; све радње у којима се точи алкохолно пиће, достижу процент од 32.59 од сто од свих нуђених радњи. Кујне, млекаре, и друге радње са разним животним намирницама, достизале би до 21.04 од сто свих понуда, а занати, индустрија и друго (биоскопи, банка, санаторијум и