Opštinske novine
8*
ОПШТИНСКЕНОВИНЕ
Стр. 293
бану најдаље на месец и по дана пре почетка буџетске годпне, ако је било примедбе најдаље за месец дана. Овде није постављен никакав рок за општински одбор у коме има претрести буџет са примедбама грађана и евентуалним примедбама надзорне власти, среског начелника. Али по томе што су прописани рокови за надзорну власт у коме мора доставити буџет бану на одобрење значи да одбор и надзорна власт имају посао око буџета свршити најдаље за два месеца. Надлежној пак власти (бану, министру финансија) која одобрава буџет остављен је рок (§ 98) за доношење- одлуке месец дана од дана пријема аката. Ако се у том року не донесе одлука, предложени буџет сматра се као одобрен. У закону није изрично предвиђено: да ли овај рок има тећи од дана пријема акта први пут без обзира да ли је бан или Министар финансија тражио какве податке потребне пре доношења одлуке, или од дана кад су понова примљена акта код те власти. Слично овом пропису у члану 31 Уредбе о одобравању општинских буџета од 18-11-1927 (Сл. нов. од 39), која је сада на снази постављен је рок од два месеца у ком бан, односно Министар финансија, мора одобрити буџет који се рок и овде рачуна од дана пријема акта. Код примена овог прописа у једном случају Банска Управа, односно бановина, пре одобрења буџета тражила је извесне податке и по пријему истих података донела одлуку о одобравању буџета. Одлука је била донета у року, ако би се тај рок рачунао од дана када су код Банске управе поново примљена акта. У насталом спору Дубровачки управни суд (пресуда бр. 625/31/10) стао је на гледиште: да се тај рок има ценити од дана кад су акта први пут примљена код Банске управе, и буџет, због истека рока у коме се имала донети одлука о његовом одобравању, огласио за одобрен онако како је био предложен. Међутим по новом закону о општинама изгледа да би се ово питање имало у супротном смислу расправити. Ово с тога што је у § 125 (став 2) код расматрања одлука општинског одбора, које се надзорној власти по званичној дужности достављају, предвиђено: ако би надзорна власт затражила од општинске управе каква акта без којих не би могла донети одлуку, да ће у том случају рок, у коме надзорна власт има да донесе своју одлуку, тећц од дана кад затражена акта стигну надзорној власти. Према томе би се, по аналогији и овај пропис имао применити и код буџета на случај, да надлежна власт за одобрење буџета пре доношења одлуке затражи каква акта, која су јој за доношење ове одлуке потребна. На случај да се одрже овако постављени рокови код доношења буџета општина би имала буџет на време одобрен. Но ако буџет не би био на време одобрен, док нема одобреног буџета,
важиће стари буџет, а издаци ће се вршити по дванаестинама тога буџета (§ 98). Овакво буџетирање за општину има ту незгоду што буџет може бити много доцније одобрен и у много мањем износу него што је био прошлогодишњи буџет и за општину пошто је по тако ранијем буџету путем дванаестина буџетиран скоро целу годину, настаје једна немогућа ситуација. Због тога је потребно да се законом постављени рокови одрже по сваку цену, да се рад на буџету сматра као хитан и да се и за власт која одобрава буџет рок од месец дана рачуна од дана првог пријема акта. Толико о надзору над општином код оних аката општинске власти за чију је пуноважност потребно и одобрење надзорне власти, за који смо надзор напред навели да није у сагласности са начелом самоуправе. Да напоменемо још да је надзорна власт према § 126 овлашћена да законитим принудним средствима спречи извршење одлука општинског одбора за које није прибављено одобрење које се овим законом тражи. А сад да пређемо на надзор непосредне државне власти над општином у циљу оцене законитости рада самоуправних органа по пословима општинских самоуправних органа и пословима опште управе. О овоме надзору говори се у глави IX закона о општинама који носи наслов „надзор државне управе". (§§ 121—134) Овај надзор државна управа врши преко среског начелника, у коме циљу срески начелник има право да присуствује седницама општинског одбора. У првобитном пројекту овога закона било је предвиђено да срески начелник има право говора у општинском одбору, што је у скупштинском одбору одбачено. Ради вршења овог надзора, општинска управа је дужна у року од 8 дана од дана одржане седнице општинског одбора, доставити надзорној власти препис записника сваке седнице општинског одбора (§ 124). Надзорна власт пак у року од 8 дана по пријему записника може задржати од извршења одлуку општинског одбора, али она то мора учинити образложеним решењем, заснованим на законским прописима и може задржати само ону одлуку општинског одбора која би била противна постојећим законима или законитим наредбама власти, или којом се прекорачује делокруг општине. Овај је пропис сличан чл. 152 српског закона о општинама, само што је у том пропису било речено: да ће надзорна власт оне одлуке којима се вређају права појединца задржати од извршења само по њиховој жалби поднешеној у закон. року. Иначе, овај надзор је у пуној сагласности са начелом самоуправе, јер на овај начин надзорна власт води надзор само над законитошћу аката општинске управе којој је у границама закона остављена потпуна слобода одлучивања. У закону није речено, да ли начелник срески, који према § 122 има