Opštinske novine
Стр. 382
ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
тиме садању станицу заузети и потпуно преоптеретити, да неће више бити ни најмање могућности, да се она доцније прошири и у потпуности задовољи потребе развоја путничког саобраћаја са изградњом неминовних нових железничких линија. Локални путнички саобраћај се потпуно са делимичним пројектом путничке станице на спрат одваја и независно функционише од даљнег путничког саобраћаја и у исто време стоји у вези са даљним путничким саобраћајем за прелаз путника са једних возова на друге. Поред тога се може за све локалне путничке правце и даљне путничке правце ка Банату (по потреби Југ и Срем) предвидети засебна станица за ранжирање путничких вагона, за склапање и расклапање путничких композиција и чишћење вагона, пошто у садањој станици зато нема довољно места и отежано је то извести за Банатске правце а да се тиме не прави сметња доласку и одласку возова у правцу Земуна, Панчева и Топчидера. Даљни и локални путнтки саобраћај, концентрисан у истој станици на истим перонима, смањује развијање пропусне моћи станице, јер нагомилава све путнике на једно место, да прођу кроз исту зграду истим путевима. Потребно је довести у везу ове две врсте саобраћаја, али исто тако је потребно омогућити слободно и независно кретање једног и другог саобраћаја, да се не би поједина места на приступним прилазима претрпавали путницима и уличним возилима. То се код овог пројекта није у потпуности постигло, нити је омогућено или олакшано независно кретање локалног путничког саобраћаја, већ је исти помешан и постављен заједно са даљним путничким саобраћајем, што ће ићи на штету развијања локалног саобраћаја за везу града са околином Београда (излети, празници) који је до сада, због те неподесности и отежане приступачности, био тако мало развијен, а овим решењем; са увођењем нових железничких веза у главну станицу, не даје му се ни у будуће могућност за његово напредовање. Предвиђене теретне станице Пројектом су предвиђене на дунавској обали две теретне станице: ст. Шаран и ст. Кланица; исто тако и на савској обали две теретне станице: ст. Бара Венеција и ст. Шест Топола. Број предвиђених станица је можда и велики с обзиром на положај где су ове станице одређене. Али с обзиром на будући развој и пространство Београда у правцу Миријева, Мокрог Луга, Бањице, Дедиња, Топчидерског брда и Чукарице овај број је ипак недовољан, а при том није добро распоређен да би задовољио потребе читавих насеља и предграђа великог Београда. Теретна станица Шаран, тамо где је предвиђена, нема довољно
места за њено развијање као и за везу са будућим пристаништем „Дунав". Ту станицу треба предвидети у већој размери за могућност њеног проширења за прелаз саобраћаја са железнице на лађе и обратно. Она треба да садржи и групу колосека за пријем и предају вагона за пристаниште „Дунав". Предвиђене ст. Шаран и Кланица су врло близу једна до друге (око 2 км. растојања), обе постављене на дунавској обали и служе за дунавску падину вароши Београда. Оне су удаљене од проширеног Београда на југу и истоку у правцу Миријева и Мокрог Луга (5-7) км. Исти је случај са теретним станицама у Бари Венецији на обали Саве, која је удаљена од проширеног Београда ка Дедињу, Вождовцу, Душановцу, Пашину Брду, Бањици и Топчидерском брду. Ради локалног теретног саобраћаја потребно је спровести кружну линију, која је донекле и била предвиђена генералним планом Београда, постављајућм према потреби теретне станице ближе тим предграђима за пријем и предају теретног саобраћаја. Место две предвиђене теретне станице на Дунавској падини „Шаран" и „Кланица" довољно је предвидети једну теретну ст. „Дунав" испод електричне централе, с тим да се ст. „Кланица" задржи у мањем обиму за сточну станицу и Кланичне потребе. То ће захтевати будући развој Београда у току следећих 20 година од пола милиона становника, као што је то и у другим великим градовима предвиђено. С друге стране, на савској обали, пројектоване су такође две теретне станице: код „Шест Топола", заједно са теретном станицом „Бара Венеција", и пристаништем „Сава" Ова последња је везана с ранжирним колосецима као једна целина, пошто ова станица има да послужи као ранжирна пристанишна станица. Ово спајање више станичних постројења у једну целину, које свака за себе треба независно да раде и да саме стоје у вези једна са другом, било би једна сметња за правилно вршење саобраћаја. За станицу намењену за потребе савске падине Београда и савског пристаништа, нема потребе. Исто тако не налазимо да има потребе, да се за локални теретни саобраћај гради ст. „Шест Топола", пошто у близини постоји теретна станица у Бари Венецији ,која треба и даље да остане. Поред тога ст. „Шест Топола" тешко је приступачна, јер је заграђена пролазним колосецима Београд—Топчидер и 3 емун—То пч идер. Међутим, за потребе насеља на Бањици, Дедињу, Топчидерском брду и Чукарици, као и за војничке потребе војних гарнизона на Бањици, Дедињу и Топчидеру није предвиђена теретна станица, која би служила за потребе ових насеља и иста била снабдевена постројењима за пријем и предају саобра-