Opštinske novine

Стр. 400

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

важна питања не стоји никаква бојазан ни за интересе општине ни за интересе грађана да се пропусте на коначно решавање општинској управи и претседнику. То омогућава да грађани дођу што пре до жељених одлука... Ти послови које је Закон ставио у искључиву надлежност општинској управи назначени су у § 83 Закона о општинана и то: 1) Непосредно управљање општинском имовином? Значи да општинска управа има пуну власт да без одбора врши све акте администрацијом који се односе на општинску имовину: да издаје у закуп општинске зграде и имања, да врши отказе закупа, да издаје наредбе и упуства за прикупљање прихода са општинских имања, и наплаћивање општинских такса и дажбина; и врши све друге послове управљања. 2) Састављање и предлагање општинског буџета и годишњег завршног рачуна? Код ове тачке не треба много објашњења. У природи ствари лежи да општинска власт преко својих подручних чиновника спрема пројекат буџета и завршни рачун. Иначе одобравање буџета и завршног рачуна спада међу најглавније прерогативе свију локалних и народних скупштина. 3) Вршење надзора над радом општинских установа и предузећа и давање упуства о извршењу одборских одлука? Општинска управа је дужна да мотри на правилан рад у општинским предузећима и установама, и да наредбама општинску службу организује на начин како ће интереси општине и грађанства бити најбоље заштићени. Она даје упуства и директиве и тумачи одборске одлуке. 4) Одлучивање у хитним случајевима о непредвиђеним ванредним кредитима уз одобрење надзорне власти? Једним буџетом немогуће је предвидети све потребе једне општине. Живот се не да укалупити и увек постоји могућност да искрсну изненађења. За такве случајеве, који треба да су врло хитни, општинска управа може да одлучује о ванредним кредитима, али по одобрењу надзорне власти. Макако да је хитна потреба, може општинска управа да отвори ванредни кредит без претходног одобрења одбора, али не може без одобрења надлежне надзорне власти. 5) Одобравање отсуства и одмора општинским службеницима до 15 дана. 6) Припремање одлука одбора и вршење свих других послова које одбор ставља управи у дужност? Управа може сем послова своје надлежности вршити и послове које јој стави у дужност општински одбор. То су послови које општинска управа врши по делегираној власти од стране општинског одбора. 7) Изрицање казни у овим случајевима где то спада у ндалежност општине? Видели

смо да одбор може у границама своје надлежности да доноси уредбе, правилнике, и статуте. Њихова неизвршења повлаче казне које одмерава и изриче општинска управа. Претседник Како се претседник бира, како његова служба престаје, о томе је већ било раније речи. Овде је потребно мало више проговорити о његовој надлежности и функцијама. Док је општинска управа извршна власт у односу одлука општинског одбора, претседник је извршна власт у односу одлука општинске управе. Поред тога он је и врховни шеф целокупне општинске администрације. Закои је дао једно право претседнику које га уздиже изнад одбора и управе, а то је његово право да цени законитост одлука одбора и управе, <и да задржи њихово извршење до коначне одлуке надзорне власти. То би се право могло назвати суспензивни. вето претседника. Све одлуке одбора и општинске управе претседник може да задржи до извршења ако нађе да су оне без одобрења и незаконите. По Закону о општинама од 1903 године, претседник је могао да задржи од изоршења само одлуке општинског суда, и то не све, него само оне које су административне природе. По новом закону он има права да задржи од извршења све одлуке општинског одбора које немају потребног одобрења и све одлуке општинске управе за које нађе да су незаконите. За разлику од старог, нови закон поширио је и појачао право претседника у погледу задржавања од извршена одлука општинског одбора и управе. Суспензивни вето претседника је једна установа која није у подударности са природом и садржином главних функција које претседник врши у одбору и управи и са самим начином његовог бирања. Претседник са управом чини један колегијум који је произашао из средине самог одбора који са овим носи сву политичку, моралну и законску одговорност како пред надзорном влашћу тако и пред бирачима. Сви су они бирани на једној листи па према томе носе солидарну одговорност за свој рад. Иако произашао из одбора и са његовом већином био носилац листе, претседнику закон даје право да се може не само политички оградити од свих његових сарадника, него чак обуставити извршење њихових одлука и против њих учинити апел надзорној власти. С једне стране закон у претседнику види средишну политичку личност, а с друге и чувара законитости против оних самих чијим се поверењем он попео на претседничко место. Тешко је тај парадокс у пракси одржати, а да се не поремете ти односи засновани узајамним поверењем и политичком једномишљеношћу и со-