Opštinske novine

ОПШТИНСКЕНОВИНЕ

Стр. 411

спојила са центром Београда. Водовод и електрично осветљење добио је много раније, још 1912 године, само је доцније осветљење појачано. * По самом свом теренском положају Вождовац има све услове за напрдовање. Нарочито овај крај као подножје Авале обилује добрим ваздухом. Кроз неколико деценија, ако се буде овом крају посветила потребна пажња на његовом свестраном изграђивању, овај ће крај са предграђем Краљице Марије ући у село Кумодраж, те ће тако његово простирање доћи скоро до испод саме Авале. То су бар тенденције које он показује у своме данашњем развићу. Вождовац, као периферија Београда југословенске престонице, која бро.ји око 300.000 становника, сад преставља, најблаже речено, једно обично село из београдског округа. Од Ауто-команде пружа се са десне стране Јове Илића улица (звана Павина), која је у овом предграђу и највећа. Она је скроз некалдрмисана и блатњава (види слику: Јове Илића улица). Дешава се, да се деца која иду у школу, кад су кише, буквално заглибе у блато и остану све дотле, док их неко од пролазника не извуче. Са леве стране од Ауто-команде пружа се улица Војводе Степе у којој је постављена трамвајска пруга али нажалост, и она није сва дефинитивно калдрмисана. Ивичњаци и крупно камење стоје побацани на сал1ој улици, што отежава саобраћај и даје ружну слику, нарочито онима, који се овуда трамвајем провезу (види слику: улица Војводе Степе). Бар из пијетета према Вожду, Војводи Степи и Јови Илићу, ове улице не би требале да буду годинама у оваквом стању. Даље, с леве стране од улице Војводе Степе налази се Табановачка улица (види слику), која постоји већ педесет година и везује Душановац са Вождовнем. једна од најважнијих улица овога краја. Раније се звала Кумодрашки пут. Она је такође некалдрмисана, излокана, испуњена баруштинама, где је легло комараца, прљавштине и свих осталих зала. Табановачка улица за време кишних дана је потпуно непролазна. И најзад да споменемо и две последње мање улице Поп-Ташкову и Сент Андрејску, које су додуше калдрмисане. Очигледна је потреба, а нарочито кад се има на уму нагло насељавање овог краја, за другим, новим улицама, које ће везивати Вождовац са Чиновничком колонијом, Душановцем и другим спореднијим крајевима. Неопходно је, што пре, просећи једну мању улицу кроз имање Голубовића, које се налази наспрам основне школе, јер деца немају други пут за школу. Данас деца пролазе кроз туђе двориште!

Вождовац, као једно важно предграђе Београда, без гимназије не може се ни замислити. А свакидашње потребе изискују хитно и неодложно подизање пијаце за животне намирнице за овај крај, јер су за сада грађани Вождовца приморани да животне намирнице снабдевају чак са пијаце „Цветни Трг", јер им је она „најближа". Место за ову сврху би-

Јове Илића улица на Вождовцу

ло би најпогодниЈе где се еада налази дечији вашар, односно између општинског расадника и Ауто-команде. На Вождовцу почеле су да ничу поред лепих кућа и модерне виле, па је штета да леже поред блата и сеоских путева. Најзад, ту је и Чиновничка колонија, за коју се не може ни са највећом широкогрудошћу рећи * да је у своме и архитектонском и урбанистичком решењу имала ма и најмање среће.

Табановачка улица

Канализација која на Вождовцу још није спроведена од битног је значаја за даљи развој овог краја. Верујемо, кад би се извршила канализација и калдрмисање улица, да би Вождовац за две-три године постао најлепши део Београда, па чак и излетиште Београђана из центра. Крајње је време да се овај напуштени крај једном регулише.