Opštinske novine
БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ
Стр. 331
рања о исхрани школске деце, поред породице. Кој.и оу разлози нагнали цео свет, т.ј. све напредније народе да се посвете томе по превасходству еоцијалном питању и да га успешно шире? У школи се — мислимо у првом реду на пормалну основну школу — скупл^а све шго је способно за напредовање у учењу, све што је здраво, умно и телесно, те има изгледа да постане ваљан и способан члан нашега друштва. Дакле самим школовањем је извршено одабирање (селекција) способнијег за живот. Према томе помагање одгоја школске деце нормалних школа је еугеннчна метода, начин помагања способнијег за живот, да се подигне и одржи. Тај се еугеничан начин мора све више ширити не само у целом свету, већ и код нас. Помагање способних, а недораслих за живот не дејствује деморализујући, изопачавајући, јер се тиме- код деце не помаже ленствовање и лакомисленост, као што је то донекле, кад се даје одраслима, здравима и способнима за рад оно, што они нису сами заслужили, сами зарадили. У томе погледу предузимљу се потребне мере код напредних народа.. У томе погледу могла би нам послужити за углед Енглеска, Немачка и друге. Наша сирота школска деца заслужују ту помоћ у погледу исхране, јер она уредним школовањем враћају заједници својим радом у школи оно што су добили од заједнице. И са тога гледишта помоћ у исхрани не дејсгвује понижавајуће на децу, не срозава њихов морал као понекада код одраслих. Та помоћ у исхрани није милосрђе, већ је она обавеза, дужност друштва према будућим генерацијама свога народа. Родитељи који имају децу за школовање не омеју да забораве да морају да се старају и за добро здравље остале деце која иду у школу, јер рђавом исхраном, као и рђавим здравственим приликама, даје се могућност ширењу заразних болести код деце, а у првом реду туберкулозе, која се лако развија код неурањеног детета оиромашних и онда преноси и на добро исхрање|ну децу имућнијих. И зато је помагање и исхрањивање сироте деце не милостиња него дужност, обавеза. * * * Радом за школске кухиње васпитавају се социјално и сама школска деца, прво тиме што поједине основне школе у богатајим крајенима постају као такове помагачи шк.олама у оскудним крајевима. Школе добротворке шаљу сиротнијим срества за школске кухиње — старају се стално о њима. На други се начин деца социјално васпитавају тиме што сама лично раде по школ-
ским вртовима, који евоје производе прилажу за школске кухиње. То је један потез од огромног васпитног значаја. Деца се уче и навикавају на здрав и користан телесни рад, на рад у врту и на рад за другога. Код нас је био досадањи оистем у васпитању само обраћање пажње на умни рад. То је и створило такво поколење, које се данас либи телесног корисног рада, и сматра га да јеиспод достојанств-а за „гооподина". Ево само због тога, а да и не говрио о огромном социјалном и здравственом значају школских кухиња, требало би обратитм велику пажњу школским вртовима, и у великим градовима као што је Београд, не рачунајући ни то што треба деци да се омили рад у врту и да се деца — нарочито на селу — обучавају пољопривреди. Ово у толико пре што се основна школа сада проширава на 8 година.
Из школске кујне
Рад у школским кухињама за децу има значај као и школа за домаћинство у маломе. То је рад на „терену", рад примером и непосредним упутом, а не само рад речима и онде где треба да се показује примером. Ту деца стичу добре појмове и добре здравствене навике о значају и каквоћи намирница и хране, као и о одржавању чистоће, реду итд. Из свега досадањег види се да је рад на помагању школских кухиња један конструктиван социјални и државнички рад највишега реда. Његов је васпитни значај не само за децу у смислу целисходног социјалног васпитања ради подизања радног, способног и социјално васпитаног будућег поколења. Ни једна врста дечје заштите, па ни ова, не сме се схватити као чисто, често и слепо милосрђе, већ као виша увиђавност код напредног човечанства, која долази до сазнања, да ће свима бити добро, ако будуће поколење буде што здравије, што способније и што радније. Основно начело данашњег друштва мора бити: нормална, способна, здрава омладина,
4