Opštinske novine
ОПШТИНСКЕ НОВИН Е '1
Стр. 141
лази у саставу Привредно-финансиског одељења, ма да би по својој природи требао да буде под Техничком дирекцијом. На крају задржао је себи право да у појединачној дебати скрене пажњу на извесне ствари у жељи да се буџет по могућству смањи и учини реалним. Г. Павле Кара-Радовановић, износи да је предложен буџет и сувише недовољан да би Општина могла да реши многе проблеме пред којима стоји. Једно од најважнијих питања које Општина по могућству треба што пре да реши јесте подизање сајмишта. То се пигање одавно повлачи и последњих дана постало је нарочито актуелно. Други крупни проблем који очекује своје решење јесте изградња житног тржишта. Пуштањем у саобраћај мостова на Сави и Дунаву створена је могућност произвођачима и с {јдане и с друге стране ових река да донесе своје производе на Београдску пијацу. Међутим данас не постоји ни једно место где би се ти производи могли смсстити. Изградња таквог тржишта имала би неоспорно за последицу оживљавање трговине и размене добара у престоници. Да би Београд постао привредни центар треба изградити кеј на Сави и Дунаву, јер су ту ангажовани витални интереси престонице и престоничког пословног света. Све су то крупни проблеми који изискују огромне материјалне жртве. Али ова општинска управа мора да уђе у те послове и да их решава по етапама и према сретствима која јој стоје на расположењу. За овим се г. Кара-Радовановић подуже задржао на питању организације општинске службе. Истиче недостатак новог Закона о градовима, по коме су многобројни послови стављени у надлежност претседника Општине, тако да није у могућности да довољно савесно и свестрано улази у поједина општинска питања. Општинска одељења и дирекције треба тако организовати, да на њиховом челу стоји општински функционер, који ће за општинске послове одогварати исто онако као што по закону одговара претседник и градски већници. Говорећи о чиновничком питању у Општини г. Кара-Радовановић је истакао хитну потребу регулисања статуса општинских чиновника. Без тога буџет општински не може бити реалан и уравнотежен. Нови Закон о градовима предвиђа да се градски чиновници у будуће морају постављати путем конкурса и да се у градској општини мора утврдити број звања и положаја. На тај начин Општина ће добити потребан број квалификованих службеника, којима ће бити загарантована сталност у служби. Г. Кара-Радовановић је одавно заступао гледиште да општинског чиновника треба обезбедити и добро наградити, јер се само тим путем може створити ваљан
и способан кадар општинских чиновника. Не би могао никако да се сложи с тим да се одједанпут отпусти један велики број службеника Општине београдске у данашње време када има толико гладних и незбринутих. То се питање мора решавати полако и у етапама. Напомиње да је у више махова истицао гледиште да се држава не стара довољно за своју престоницу. Општина плаћа знатне суме за издржавање појединих државних установа. Београд подноси због државе м:ноге издатке, које не подноси ни један град у нашој земљи. Поделом на бановине Београд је престао да буде центар и стециште привредних активности. На крају г. Кара-Радовановић је рекао неколико речи о последњим политичким доагђајима у Београду и нагласио потребу да ова опшгинска управа треба интимно да сарађује са Краљевском владом. Већник г. Милорад Станојевић, изнео је да овај предлог буџета није могао бити озбиљније измењен од првобитног предлога, јер Општина има стриктне уогворне обавезе које мора да изврши. Нарочито нису могле бити извршене неке реформе у персоналној политици. Наглашена је само жеља да се то питање регулише путем новог статута. Потребно је ревидовати садашњи број општинског особља, јер је велик с обзиром на привредне прилике у Београду и на незнатне техничке радове, које Општина треба да предузме по овом буџету. Доношењем новога статута Општина би била у стању да изврши класификацију свог особља и да га припреми за комуналну политику престонице. У општинској служби данас има велики број функционера који су дошли на угледне положаје без довољне спреме и познавања комуналне политике. Говорећи о приходима Општине г. Др. Станојевић је истакао да најсигурнији и најликвиднији приход даје оиштинска трошарина. Приходи од трошарине могу се повећати под условом да чиновништво трошарине буде поштено и да буду савесни грађани који долсизе у везу са органима трошарине. Постојећа трошаринска;тарифа, мора бити подвргнута ревизији ако се жели живљи посао и рад у престоници. Трошаринске стопе треба смањити и свести на праву границу. Трошарином треба^оптеретити алкохол и луксузне предмете, а осталој роби треба дати слободан промет. Није рационално у границама једне државе стварати посебне царинске баријере. Финансиско законодавство треба изменити и ставити на другу основу, да би се добила нова сретртва и нови извори за већи :и бољи просперитет града. Износи да се по овоме буџету не могу изводити неки' крупнији комунални послови с обзиром 1 на то да је на име ванредних рас-