Opštinske novine
ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
Стр 101
Чл. 36. Свако обданиште са забавиштем мора имати свог сталног лекара, који мора да је специјалиста за дечју, медицину. Његова је дужност нарочита: 1) клинички преглед сваког детета у обданишту пре пријема, 2) клинички преглед сваког детета у обданишту када се разболи, . 3) општи контролни преглед деце у обданишту најмање сваког трећег дана, 4). предузимање свију мера за сузбијање заразних болести, и да је свакодневно обавештен о здравственом стању деце, 5) брига за целокупну, хигијену обданишта, исправну, исхрану, и здравствени напредак деце у обданишту. Лекар издаје сба наређења преко управника, а када се укаже нарочита потреба и директно стручном персоналу обданишта. Чл. 37. За највише 30 деце мора се поставити по једна забавиља и једна стручна неговатељица. Забавиље као и дечје неговатељице или нудиље морају имати стручну спр^му и бити способне за физичко и психичко васпитање деце. Њихово радно време је истоветно са радним временом забавиља у државним забавиштима и за њих у свему важе одредбе о народним школама. Чл. 38. Задатак је забавиља да раде на развијању духовне и телесне снаге деце, водећи рачуна о ступању развитка и индивидуалности њиховој. При своме раду, она је дужна да се руководи овим правилима: 1) У ово доба када код деце преовлађује нагон за кретање, игра стоји у средишту њиховог живота. Весело ра.сположење битна је одлика дечје природе. Отуда слобода кретања 'занимања замењује сваку везаност и укоченост, а сва занимања носе на себи карактер игре, или веселе забаве. 2) С обзиром на дечју, природу у забавишту се примењују ове врсте занимања: а) Занимање дрвеним коцкама и другим облицима, по слободној замисли. 6) Намештање плочица у боји (мозаик), дрвца разне величине, семења од тикава, као и разних плодова подесних за гра,ђење. в) Пластично претстављање предмета, или прављење ствари у пластелину, глини и киту и друго. г) Цртање деци познатих предмета, а прегледањем самих предмета, пошто деца још нису дорасла за то. Са овим иде и илустровање према дечјем замишљању. И једно и
друго по могућству писаљкама и кредом у боји. д) Исецање хартије. Најбоље је хартијом која је с једне стране обојена, а с. друге гумирана, тако да се исечено може одмах лепити. ђ) Прављење у неску. Моделовање, цртање и рад песком најмилија су дечја занимања. Код свих ових радова захтева се самостална дечја радиност. Она мора да замени рад по угледу на васпитање. е) Посмзтрање слика у дечјим књигама са сликама уметнички израђеним и колорисаним. ж) Причнце. Деци овог узраста пружају се бајке, причице о животињама, искључуЈући басне које су њима неприступачне. Причице се могу само причати а не и читати. Уз причање примењује се и драматизовање, или играње, претстављање причица. з) Песмице. Песмице служе за развијање слуха и неговање осећања за ритам. Деца се имају упознати са народним дечјим песмицама. Стране мелодије искључују се. и) Игре задовољавају потребу за кретањем и служе образовању естетичког осећања. Децу треба заинтересовати за народне игре, не допушта се примена страних игара. ј) Вежсзње чула. Ово се не врши сувопарно деци досадним методама, већ разноврсним забавним и занимљивим начином. к) Стицање јасних престава о предметима из околине, један је од задатака рада у забавишту. Деци треба створити прилике за посмат' рање. У соби, у дворишту, у башти, у пољу деца треба да се упознају са стварним предметима, онакви какви су. И то не бива путем укочене шаблонске наставе, већ неусиљеним слободним саобраћајем са предметима. Стицањем јасних слика о предметима, помаже израћивање предмета на напред изложене пачине. л) Неговање говора. У слободиом разговору о оном.е што су деца видела и доживела, у разговору приликом посматрања слика, причањем разних догађаја из живота, вежба се дечји говор. 3) Заповести и забрана треба да буде што мање у забавишту, али зато да се пази на безусловну доследност у спровођењу онога што се жели. Телесна казна најстрожије је забрањена. Деца, која отежавају васпитни рад, треба да ее одвоје да би се одузела могућност да другу децу узнемиравају. Између деце и васпитачице постоји пријатељски однос.