Opštinske novine
Стр. 366
БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ
надзорник,а а с времена на време слати више бановинске чиновнике да изврше на одређеним подручјима извесну врсту супернадзора. У сваком случају извештаји тако одређених надзорника морају бити достављени Министарству физичког васпитања, које је врховна надзорна власт обавезног телесног васпитања ваншколске омладине. в) Одлучујућа власт. Министар физичког васпитања народа има поред врховне надзорне власти и одлучујућу власт по свим важним питањима обавезног телесног васпитања. У том случају он издаје уредбе, правил!нике и упуте. Поред тога он одлучује коме ће друштву или удружењу дати право да врши наставу обавезног телесног васпитања; исто тако он одлучује о отварању течајева за наставнике обавезног телесног васпитања; одлучује ко ће бити примљен за, слушаоце течајева; усваја или одбацује лица предложена од стране општинске власти за наставнике! празничких течајева у колико то нису технички органи соколских друштава у смислу чл. б Уредбе. 2 Општине Општине су најважнији органи за извршење обавезног телесног васпитања ваншколске омладине. Под општинама овде треба разумети и сеоске и варошке и градске општине. Нзихов главни задатак се може свести на ових пет тачака: /) да изврше упис обвезника телесног васТСитања 2) да изврше преГлед обвезника телесноГ васпитања: 3) да уреде земљиште и пр'осторије за држање наставе обавезноГ телесноГ васпитања; 4) да орГанизују и издржавају празничне течајеве; 5) да се старају и иредузимају потребне мере о редовном посећивању празничких течајева. Од правилног и ревносног испуњавања овога задатка зависи да ли ће се уопште успешно извршити обавезно телесно васпитање ваншколске омладине. Нзегова судбина се налази у рукама општинских власти. Извршење овога задатка стављеног у дужност општинама несумњиво повлачи нове издатке, квји ће бити мањи или већи према величини самих општина и броја обвезника. Њихово покриће обезбеђено је приходима од казни предвиђених за неизвршење Закона о обавезном телесном васпитању. За прво време док се изврши сама организација наставе обавезног телесног васпитања мораће општине да поднесу од својих редовних прихода извесне жртве у погледу уређења просторија за држање наставе, набавке справа за вежбање као и плаћање наставника за обавезно телесно васпитање. Но и то се може избећи или се свести на најмању меру у сеоским или; мало-варошким општинама. Свака општина има школску зграду као и довољно празних простора који би могли да послуже за др-
жање празничких течајева. Што се тиче наставника Министарство физичког васпитањанарода односно бан по захтеву истог може на основу § 19 Закона О.Т.В. да одреди једног општинског службеника (у сеоским општинама деловођу или благајника) да врше поред своје редовне дужности и дужност наставника. Справе које нису неопходне за почетак наставе могу се доцније набавити из сретстава фонда празничких течајева. У већим градским општинама може се са минимум издатака организовати празнички течајеви и почети рад у њима. У току рада већ ће почети да пристижу приходи у фонд празничких течајева који једном ојачан може у потпуности примити на свој терет издржавање празничких течајева. Међутим и ако тако стоји стање ствари у погледу издржавања празничких течајева, Уредба у чл. 5 прописује да се само у градовима који спадају под Закон о граДским општинама одмах оснују празнички течајеви, а за остале општине то оснивање се одлаже док се не створе могућности за рад, и бригу о стварању тих могућности оставља месним општинским властима. Оставити ту бригу сеоским општинама то је исто што и осудити обавезну телесну наставу ваншколске омладине на смрт. Сеоске општинске управе као и општинске управе мањих вароши не могу без упустава и без притиска централних власти схватити национални и културни значај обавезног телесног васпитања, а без тогасхватања и извесног притиска са поукама на њих, оне се никада неће одлучити да озбиљно приђу остварењу тих задатака, а још мање у те сврхе што потрошити. Из тих разлога једна је велика грешка што се у Уредбу нису унеле импер&тивне наредбе за све општинске власти у погледу почетка и организације наставе обавезног телесног васпитања. Тај недостатак у уредби може се ипак допунити једним расписом Министра унтурашњих дела по тражењу министарства физичког васпитања да се у свим општинама одмах приступи организацији празничких течајева, које би имале да се изводе по нарочито израђеним упуствима а под контролом среских начелника и надзорника обавезног телесног васпитања. По овако крњом члану 5 Уредбе обавезно телесно васпитање ваншколске омладине имало би да се одмах спроведе само у градовима који потпадају под Закон о градским општинама, а то су: Бакар, Бања Лука, Бела Црква, Београд, Битољ, Бихаћ, Бјеловар, Ваљево, Вараждин, Велика Кикинда, Велики Бечкерек, Винковци, Вировитица, Загреб, Зајечар, Јагодина, Карловац, Копривница, Котор, Крагујевац, Крижевци, Крушевац, Куманово, Лесковац, Ливно, Љубљана, Марибор, Мостар, Ниш, Нова Градишка, Нови Сад, Осијек, Пан-