Opštinske novine

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр. 431

§ 118 показао је, такође, при самом практичном извођењу све своје недостатке и непотпуности. Тако н.пр. један мањи град преко Дрине предлаже Савезу градова потребу за допуну § 118 са овим образложењем из властитог искуства: „Буџет нашега града није ни до данас 1 одобрен, макар 1 д,а је. претседник градске општине тачно поступио по §-у 117 и 118 закона, јер је Кр. Банска управа буџет града почевши од 25 јануара 1935 г. до данас задржала и није га прослиједила Министарству финансија, а нити га је до данас поглаварству вратила. На тај начин град трпи штеТ У> Ј е Р Ј е онемогућено извођзње вањских _радова услед тога што град мора пословати по буџетским даванаестинама, и на тај ће начин сезона проћи, а и кредити предвиђгни за вањске радове постаће излишни. Зато се моли Управа Савеза градова да свој предлог надопуни и да се §-у 118 Закона о градским општинама дода одредба: „На&зорна власт има буџет грида предложити Министру финансија са својим Цримедбама најдаље на месец дана пре почетка буџетске годинг, а ако то не учини ма из којих било разлога, сматра се да је буџет града одобрен, и ди ступа на снагу са даном почетка буџетске године." Сличне непријатности у кочењу градског пословања. од стране појединих органа надзорних власти (бановинских) навели су нам и многи други градови у својим одговорима на нашу службену анкету. Зато је последњи Конгрес Савеза градова детаљно расправљао и ово питање, па је одлучио предложити следећу измену § 118: „I) да би град знао када је надзорна власт буџет послала Министру финансија, треба додати да је дужна о том изаестити град. Предлажу се ове допуне: а) на крају друге реченице ст. I $ 118 ставља се запета и додаје: „и о том извгштава град"; б) на крају ст. II ставља се запета и додаје: ,,и о томе известити град". II) Исто тако неопходно би била потребна одредба за случај ако надзорна власт не пошаље буџет министарству у прописаном року. Зато се предлаже ова допуна: Иза става II § 118 додаје се нови став који гласи: „Ако надзорна власт не пошаље буџет министарству у роковима по другом ставу, град има право буџет поднети непосредно Министарству финансија на одобрење. ' Наше животно искуство нагони нас да тражимо још једну допуну § 118 З.о.г.о. Као претставник Савеза градова и шеф његових радних Канцеларија у Београду, ми смо већ годинама водили битку на питању, да ли је Министар финансија законом овлашћен, , ; да на основу слободне оцене доноси решење о одобравању буџета, упуштајући се том приликом и у целисходност појединих буџетских партија и позиција." Ми смо то право у потпуности

оспоравали Министру финансија, израђујући о томе, приликом једног конкретног случаја, читав стручни елаборат и пледоаје-е. Пре три године, у име Савеза градова, поднели смо претседнику Државног савета ту детаљно образложену студију, у којој смо доказали, да Министарство финансија као надлежна власт, по праву надзора, може предложени буџет одобрити или не, али не може поједине позиције смањивати или повећавати, па тек тако по својој вољи преиначени буџет одобравати. Тврдили смо, да се Министарство финансија има упуштати само у испитивање законитости, а не и целисходности. Подвлачили смо, да би противно становиште ништило сваки основ самоуправе, јер се не може ни говорити о некој финансиској самоуправи градских општина тамо где господари црвена цензорска писаљка надзорних власти и њених референата! Пре неколико година били смо срећни, када је Државни савет, као врховни административни суд, стао на наше гледиште у једноме конкретном случају, али је то наше одушевљење његовим разумевањем овог преосетљивог питања из живота наших градских самоуправа било врло кратког века, јер је Државни савет по случају истогграда (Лесковца и др.) убрзо стао на потпуно супротно становиште, тврдећи да државна власт, која одобрава општински и градски буџет, може по слободној оцени мењати поједине ставове предложеног буџета и тек тако измењени буџет одобравати. Савез градова преко свога Комуналног биро-а, односно своје београдске Канцеларије, није се могао сложити са овим гледиштем Државног савета, па смо наставили и кроз стручну публицистику, икроз стручне конференције, да пледирамо противу тог конзервативног гледишта, које у ствари чини илузорном сваку норму о самоуправи. Тако смо још на Конгресу Савеза градова, одржаном 1933 год. у Новом Саду, у своме конгресном предавању, категорички устали противу тог туторства црвене писаљке надзорне власти при одобравању буџета, тврдећи да тај систем претвара нашу самоуправу у једну декоративну и репреззнтативну етикету, која са стварном самоуправом нема скоро никакве везе!... Најзад, општа седница Државног савета од 3-11-1936 г. стала је у овом питању на једино правилно и правично гледиште, за које смо ми, у име Савеза градова, пледирали већ годинама. У врло објективном образложењу свога гледишта, општа седница Државног савета подвлачи и: „Општински буџет, који саставља општинска власт, одобрава државна власт. А пошто право одобравања подразумева и могућност неодобравања, значи да државна власт, надлежна за одобравање буџета, може и одбити одобрење предложеног буџета. Међутим, да ли она може предложени буџет изменити и тако

3*