Opštinske novine

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр. 833

машне деце прима у овој години 100.000.— дин. општинске субвенције. Ако би се сад окренули здравственој заштити деце дошли би до ових интересантних бројева: Општина је организовала у разним крајевима града 2 дечија диспанзера и 6 саветовалишта за одојчад и малу децу у којима се годишње обави просечно 30.000 прегледа и саветовања. Ове установе се у сарадњи са државом и приватном иницијативом, успешно боре против смртности одојчади. Пре 8 година смртност одојчади износила је 18% да би се у 1935 г. спустила на свега 11°/о. За коју недељу отвориће се градско породилиште кроз које може годишње да прође 1000 породиља. Ради климатског лечења и опорављања послато је овога лета 1.100 сиромашне деце у разна дечија опоравилишта и климатска места. У пројекту је изградња у току идуће године 1 сталног опоравилишта за сиромашну децу Београђана. Вредно је споменути поред осталог, да Општина даје бесплатно млеко школским кухињама за слабуњаву школску децу док се из Завода за стерелизацију млека дају за одојчад специјална лековита млека. Заштита деце мора се ширити из године у годину. На њу морају обратити пуну пажњу сви фактори, у првом реду позвани градски органи, јер не треба губити из вида истину да је најбоље инвестиран онај новац који се улаже за подизање, снажење и васпитање нашег националног подмлатка. Убрзани темпо изградње Београда није скинуо с дневног реда станбено питање. Још увек постоје разне Јатаган мале, ј,ош увек се бесправно зида и земуниице проглашују за станове, још увек нема довољно малих, језтиних и хигијенских станова. Општина је од скора предузела врло енергичне мере да онемогући бесправно зидање у Београду. Она има законске могућности да уклони све Јатаган мале и да приступи рушењу нехигијенских станова у маси. Али са том законитом мером не би се постигао циљ. Пре него се приступи рушењу мора се обратити пажња на социјални

моменат овога питања и мислити како да се обезбеди становање породица које би морале да напусте своје досадашње нехигијенске станове. Зато смо узели у рад и проучавање подизања јевтиних, малих и хигијенских станова. Искуство већих европских градова указује нам не само на сложеност овога питања, него и на више могућности његовог решења. Ови станови могу се подизати колективно у великим зградама, а могу се подизати и појединачно као засебне мале куће. Осим тога њих може градити Општина па их издавати или продавати на отплату или их могу подизати нарочито за то створена друштва или појединци под специјалним кредитним условима. Који ће систем у том месту бити прихваћен зависи од локалних прилика, менталитета становништва и кредитних могућности. Слични фактори одлучују и о начину техничке обраде оваквих станова. Питање је, као што видите, толико опсежно да се оно успешно може решити само на широкој основи која се не да замислити без једне унапред смишљене државне станбене политике у којој градске општине имају своју истакнуту улогу. Али док се не утврди та широка станбена политика ми смо предузели да у границама наших могућности спремимо подизање малих колонија са јевтиним становима. Обим ових насеља, природно, зависиће од сретстава која будемо у могућности да обезбедимо. Већ су наши архитекти израдили неколико типова малих кућа и јевтиних станова, који ће служити за образац приликом подизања поменутих насеља. Сем гога ови обрасци моћи ће к!орисно послужити и појединцима који би хтели да са мало сретстава обезбеде свој кров. Да завршим: без исправног решења станбеног питања у Београду не може социјална и здравствена акција Градске општине дати оне резултате који се од ње с правом морају очекивати.