Opštinske novine

11

Уметничка хроника

81

Милка Живановић: Христов гроб — Јерусалим су махом интересантне тонске композицијз у којима долази до потпуног изражаја чигава атмосфера сликаних предела и предмета. У карнашкој „Алеји сфинга", на пр., они пастозни црвенкасто-жути тонови одају једну до лудила прегрејану атмосферу у којој изгара све што је живо, све што постоји, у којој гори ваздух и ври мозак. Читава та композиција, дана као једна страховито ужарека бескрајна пустињска пешчана површина, са контурама читавог низа сфинга, подобнија јз да дочара верније, потпуније и импресивнијо сав ужас сухог и ужареног бескраја, од не знам како речитог приповедача или надахнутог песника. А све је то постигнуто с минимумом сликарских средстава. Цртеж и детаљи у тој слици као да нестају у тонским ефекти-

Милка Живановић: Цвеће

ма, исто онако као што сз прзцизне контуре предмета губе пред нашим очима кад нам ,,мозак ври", а зрах трзпери од прзгрејаности и сувоће, као што је то било на пр. прошлог лета и у Београду, кад је владала она тропска жега. Исто то вреди и за карнашку „Долину краљева" (бр. 17), за „Мотив из Египта" (бр. 13) и за још нзка уља. „Копија Фреске из Рамзесовог гроба" (бр. 33) садржи, како у цртзжу тако и у колориту, све основне елементе примитивне темпера технике од пре толико и толико хиљада година, кад се још није знало ни за основни закон нашег савременог сликарства — перспективу, илузију тродимензионалности. Без трунке „савременог", госпођа Живановић том сликом, као уосталом и многим другим, доказује да уме да правилко схвати природу,

Милка Живановић: Мртва природа оно специфично што дани сликарски објект чини оним што он јесте. Поштујући то битно, то специфично и есенцијелно по чзму је дани сликарски објекат сликарски интересантан, она ке пада у маниризам, у понављање и сиплицизам. Услед тога кад слика цвеће, перунике на пример, она улаже сав сзој труд и све знање да дочара месо перуникиног цвета и оне прекрасне, мелодичне, плавкасто-виолетне преливе који се нигде више не налазе осим код перуника. А кад слиха мртвз рибе, Г-ђа Живановић, с подједнаком љубављу и с подједнаким разумевањем за материју сликаног објекта, даје укочен, бззживотан и безизразан изглед тог толико сликаног и злоупотребљаваног модела. Г-ђа Живановић наиме зна и осећа да је цвеће нешто бујно, распе-