Opštinske novine
Комунална хроника
Радови општинске управе на проширењу и побољшању градског саобраћаја и осветљења
Општинска управа извршила је ове године многа побољшања у трамвајском и аутобуском саобраћају у Београду. Из недостатка материјалних средстава није раније проширивана трамвајска мрежа, нису купована нова возила и нису отваране нове линије за оне крајеве који нису имали везе са центром града. У овој шдини омогућено је остварење давнашњег пројекта да се саобраћај на трамвајској линији Калемегдан—Ново гроблл из основа измени. Та трамвајска линија на већем делу била је једно-колосечна и требало је уградити и други колосек или увести аутобуски саобраћај. Због узаних улица којима пролази ова линија није могло доћи до постављања другог колооека, него је уведен аутобуски саобраћај, с том разликом што ова линија са аутобусима не иде до Калемегдана него се завршава код Народног позоришта и ту се везује са постојећом аутобуском линијом Народно позориште—Насеље Кнеза Павла. Тиме је створена кружна аутобуска линија са 10 аутобуса у редовном саобраћају у оба правца, која потпуно задовољава потребе крајева кроз које лролазе. Уместо 30 минута, колико је раније било потребно да се трамвајем стигне од Новог гробља до Кнежевог споменика, данас је потребно за тај пут само 15 минута. Временски размак између 2 аутобуса у истом правцу сведен је на 5 минута, док је раније тај размак између трамваја био 8—10 минута. Трамвајска пруга Народна скупштина—Земун продужена је прошлога месеца улицом Краља Александра до Новог гробља и на тој продуженој линији повећан је број трамваја од 8 на 10 возова. Тиме је избегнуто дуготрајно маневрисање код Народне скупштине, увећан је број трамваја за 80°/о на делу од Теразија до Техничког факултета и остварена директна веза, без прелаза, Земуна и Сајмишта, —- најважнијом саобраћајницом (улицом Краља Александра) на дужини преко 1.500 метара и даље, — са насељем око Новог гробља. На старом делу ове пруге остао је исти распоред возова, исти временски размак, а путницима је омогућена вожња на целој дужини пруге са повећањем цене од само 1,— динар (ценавожње износи 3.— динара за целу дужину). Највећа корист од овог продужења несумњиво је у томе што сада на делу између Теразија и Техничког факултета пролазе редовно 22—25 возова. Резултати, према досадашњим посматрањима, по-
вољни су, јер је постигнуто повећање код броја путника и повећање саобраћајних прихода. Првобитни пројект био је да се трамвајске линије бр. 6 и бр. 14 вежу у једну, тако да се избегне окретање трамваја са ове линије код Кнежевог споменика. За сада је остварено само делимично спајање ових двеју линија; али када се на крајњим станицама израде кругови за окретање трамваја и када се заврши постављање другог колосека у Краља Александра улици код насеља Краља Александра, извршиће се спајање ових двеју линија и тиме још више олакшати саобраћај на највећој и најважнијој линији бр. 6. За трамвајску пругу бр. 1 набављена су нова кола италијанског типа, нижа од досадашњих трамваја. У првој партији дошло је 6 таквих кола, која су одмах пуштена у саобраћај и сада раде од Калемегдана до Савинца. До краја ове године треба да буде испоручено и осталих 9 кола, од којих ће се у првом реду употребити 5—6 комада за замену старих трамваја на истој линији. Тада ће на овој трамвајској прузи кроз центар Београда радити само нови трамваји. Нова кола су четворосовна, раде без приколица, модерно су грађена и показала су се у саобраћају врло погодна. Задржавање у станицама смањено је осетно, излазак путника упућен је само на предња врата, а наплата вожње врши се одмах при улазу. Долагак свих нових трамваја повећаће трамвајски возни парк моторних кола за 15% и тиме омогућити да се на постојећим трамвајским линијама повећа број кола у саобраћају. Трамваји са пруге бр. 1 пребациће се да раде на друге пруге, нарзчито на бр. 6, на којој
М :
Нови трамваји и аутобуси у саобраћају