Opštinske novine
9
Комунал
Унутрашњост трамваја набављеног из Италије
сада има највише путника и највећа је потреба за више трамваја. Неће се остати само при овоме него ће се у току идуће године и даље набављати нова трамвајска моторна кола, која ће поступно замењивати старе трамваје, омогућити темељније оправке и тиме осигурати редован саобраћај у свако доба године. Финансијска средства за ове набавке осигурана су. Аутобуски саобраћај у Београду био је ове године у наглом развитку. Данас се свакодневно налази у саобраћају око 35 аутобуса на разним линијама. Прошле године било је за саобраћај способно и радило је свега 19 аутобуса. До сада је испоручено од последн>е набавке 20 комада великих аутобуса са 50 места и са каросеријама рађеним у земљи. Сем тога испоручено је укупно 17 нових аутобуса потпуно израђених у иностранству. До краја ове године треба да буде испоручено још 20 аутобуса из домаћих фабрика. Тиме ће се аутобуски возни парк знатно појачати и биће могуће заменити све старе аутобусе, повећати број кола на појединим већ постојећим линијама и отворити најпотребније нове аутобуске линије. Аутобуски саобраћај има те добре стране да омогућује бржу вожњу од трамваја, да се може успоставити у улицама без трамвајског колосека и да лако успостави везу са удаљеним крајевима који немају никакве везе са центром, а само отварање линија није везано са великим инвестицијама. Мане су му у томе што аутобуси трају краће од трамваја, лакше се кваре, захтевају добро калдрмисане улице и зависни су од погонског материјала и гумених точкова, који се данас тешко набављају и не могу да се увозе. Захваљујући томе што су аутобуси Београдске општине нови, обезбеђен је уредан аутобуски саобраћај још за дуже времена и под повољним условима. Сталним повећањем аутобуског возног парка дошло се већ дотле да се аутобусима данас нревезе четвртина укупног броја путника у јав-
хроника 785 ном саобраћају, док је раније тај однос био свега 5—8%. Упоредо са набавком трамваја и аутобуса, ове године је нарочито урађено много за побољшање трамвајских пруга. Било је најпотребније да се пруге са једним колосеком оспособе за несметани саобраћај у оба правца. Због тога се после вишегодишњег чекања приступило постављању другог колосека на трамвајској прузи бр. 6 од „Мале антанте" до „Цветкове механе". Ускоро ће се приступити полагању другог колосека од Сењака до основне школе на Топчидерском Брду, на прузи за Дедиње, и од Аутокоманде до иза Вождовачке цркве на прузи бр. 10. Пројекти за ове радове већ су одобрени а финансиска средства су обезбеђена. У даљем пројекту је продужење трамвајске илније бр. 12 од Дедиња поред трибина на Бањици и везивање ове пруге са Вождовачком пругом, изнад предграђа Краљице Марије. Од осталих радова на трамвајским пругама треба напоменути извршену реконструкцију колосека у вези са проширењем и регулисањем улице Краља Александра код Теразија. Ту је измењен цео трамвајски чвор и помакнута двострука трамвајска пруга. Затим, значајни су радови који се сада врше у улици Краља Александра, од Теразија до Хартвигове, на замени бетонске подлоге испод трамвајских колосека са много еластичнијом подлогом од макадама. Од грађевинских радова у вези са трамвајским и аутобуским саобраћајем најзначајније је грађење нове аутобуске гараже за 120 аутобуса. Пројекти за ову гаражу израђени су ове године, обављена је лицитација за прве радове и пошто су нађена новчана средства приступило се ових дана и грађењу овог важног објекта за смештај аутобуса и за њихово одржавање у исцравном стању. Нова аутобуска гаража гради се на општинском имању Пионир код Новог гробља, где се ствара нов центар са радионицама и другим грађевинама за трамваје и аутобусе. На овом месту постоје могућности за проширење тих објеката у будућности и према указаној потреби. Осим нове гараже ,која ће бити готова тек идуће јесени, гради се једна мања гаража за 50 аутобуса у данашњем кругу трамвајских и аутобуских радионица. Доцније ће се ова привремена гаража моћи да искористи за проишрење постојећих радионица као и за оснивање нових радионичких одељења. Све већим проширењем саобраћаја развили су се и послови администрације, те је постојећа зграда Дирекције трамваја и осветљења постала недовољна да прими повећани број особља. Зато је приступљено надзиђивању спратова, који ће омогућити нормалан рад у канцеларијама, а за даљу будућност мораће се подићи потпуно нова и репрезентативна грађевина, за коју се већ припремају и пројекти .