Opštinske novine

Страна 2

„ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ"

Број 42

Битка за воду у пустињи Водовод и цистерне као цил> нсмачкс авијације

Пустиња као аеролром: бомбардер Јункерс 87 на старту

Берлин, 23 маја (ДНБ) Један ратнн дописннк пише: „Већ је дуже време прошло откад смо оно једног дана пред крај поподнева, седели пред неком малом кућицом на обали Сирте. Наилази аутомобил са ознаком. Из кола излазе н улазе у кућу немачки генерал у пратњи два генералштабна офнцира. Тек што су завршили обимни обилазак по пустнњи н већ журе да корнсте прикупљене податке. Њнхово нзвићање било је пре свега посвећено бунарима и цнстернама У пратњи добрих познавалаца земље обишли су извор по извор да би се пред ступање у акцију немачких трупа обавестили о могућностима за снабдевање водом но операционој зони. Генерал резимира овнм речима плодове свога извнћања: „За моју једнннцу треба ми дневно по 150.000 литара воде. Све до тачке „X", толика је количина већ обезбећена. Нижи војни лекар г. А. имаће још да изврши дегаљнија проверавања и поднеће ми рапорт кроз најкраће време." Треба снажно погодитн н последње могућности за снабдевање водом. „Сад се нарочито сећам тог свог на првн поглед само тренутног и пролазног доживљаја, који при свему томе толико речито приказује сав значај воде за војне покрете по пустнњи Северне Афрнке. И опет гледамо генералштабце на послу. Разапелн су шаторе по некнм рушевинама. Пошто је време дивно, изнелн су пред шатор столове са мапама и осматрачким снимцима објеката које треба тући. У дугој конференцији у којој учествују и нталнјанскн стручњацн, проучавају се прилике под којима се Тобрук снабдева водом. На основу свих тих података утврћено је, да велнка већина опсаћене тобрушке посаде већ сад мора да се задовољи слабим количинама воде Ово је према томе најосетљивија тачка опсаћене тврћаве и према томе на тој тачцн треба задати и ударац. Треба снажно погодити и последње могућности за снабдевање водом. Италнјански стручњаци прнбавили су податке који пружају јасну слику ситуацнје. Свакој бомбардерској јединици тачно одређују мету коју има да туче; при томе не заборављају нн најмању пумпу. Ваздухопговцн су се постројили у близинн својих станова. Командир ескадриле обавештава посаде својих авиона о тачном положаЈу мете дозначене тој јединици — водоводне пумпе западног града. Један вели: „„Ако устреба, ја ћу и двапут кренути у том правцу, ако при првом доласку добро не осмотрнм циљ. Тек, моје бомбе морају безусловно да погоде што треба!"* 4 Старт је нарећен у 9.15 часова. Кренувши у напад, гледамо под собом пустињске крајеве око Тобрука. које већ добро познајемо са ранијих похдда. На хорнзонту већ нам се указује град. Само што је данас покривен густим слојем облака, који га заштићује. Примичемо се циљу. Командиров авион прави наглу окуку, а ми сви за њим. Сад је већ под нама означена долина. Ено тамо и зграде у којој се налазе пумпе. Командиров Штука већ се стуштио. И опет, ми сви за њим. Све ниже и ннже... Сад већ падају бомбе. Како је ко избацио своје бомбе, одмах се враћа на више. Прва бомба пала је нешто пред кућом; друга је била пун погодак, а две последње експлодирале су нза куће. Око куће налазио се читав низ шатора, који су сад затрпани рушевинама. Већ смо прилично одмакли, а још гледамо стуб дима нзмешаног прашином, који се диже из долине. Добрн погодци, и поред неповсљних метеоролошких прилика и одбране противавионске артиљерије. „Тамо даље на исток друге јединице Штука бацају се на своје циљеве у тобручкој луцн. Њима данас ннје лако Док смо ми још са висине могли да осмотримо своју мету, они морају прет-

јаке снаге немачког војног ваздухопловства бију у главу противника са којима се боре. А ми ћемо им и у будуће битн верни другови у тешким борбама око ове тврћаве." ^ Гибралтар се евакуише Мадрид, 23 маја (ДНБ) Како јављају из Алгесираса, Јуче изјутра почела су се у Гибралтару укрпавати лица која се морају евакуисати. Око 1.200 лица нашло се на оним местима у пристанншту која су одредиле власти, и морали су поднети свој пртљаг на детаљан преглед. Прнликом укрцавања у брод евакуисаним лицима није саопштен циљ путовања. Свако лице примило је, пошто Је предало своЈ колонијални новац, по 10 фунти стерлинга. наЈвећа сума коЈа се сме изнетн из Гибралтара. Енглеске породиие, чиЈн се домови налазе У шпанском граду Ла Линеја, а коЈе су У Гибралтару имале само своје радно место, напустнле су тврћаву Још у среду увече. Следећих дана полази из Гибралтара још Један транспорт са евакуисаним лицима.

Битка на Атлантику изгубљена је за Енглеску Шангај, 23 маја (ДНБ) „Бнтка на Атлантику изгубљена је за Енглеску, јер бројеви губитака енглеске трговачке флоте су забрињавајући, пошто за 5 потопљених бродова Енглеска може изградити само 2. Пораз Енглеске је неизбежан, ако не дође потребна помоћ". Овим речима отпочео је амерички адмирал г. Глесфорд, командант наоружаних чамаца на реци Јангце, свој говор одржан у америчком клубу поводом дана морнарице. У свом говору г. Глесфорд је између осталог нагласио безусловну потребу указивања хитне помоћи Енглеској, па је подвукао да је и америчка морнарица исто тако не спремна као што је била и 1914 године. Ако Америка не притекне у помоћ, закључио је адмирал Глесфорд сеој говор, енглеско Острво а са њим и Британска Империја неминовно ће пропасти.

ходно да се спуштају кроз густ слоЈ облака. Тобручка противавионска артиљерија очигледно је у жестокоЈ акциЈи. Чак и над слојем облака распрскавају се поЈедине гранате. „Првн налет добро Је успео. Ми смо погодили означену нам мету, а и друге јединице рапортирале су о постигнутим добрим погодцима, и поред неповољних метеоролошких прилнка и жестоке одбране противавионске артиљерије. Али сад ваља прве успехе развити и даље: Ваља код идућег напада поново ударити на најважниЈе базе за снабдевање Тобрука. „Прнлнком другог напада владало је лепо време. Сад ннје било ни једног облачка над Тобруком. Овом приликом нашоЈ ексадрили дозначена су као мета нека постројења за дестнлацнју у тобручкоЈ луци. Ови сталнн напади на Тобрук сад су за нас већ одрећен и постојан појам, пошто нас шаљу у напад против сваког појединачно обележеног пнља напосе. Сви ти обЈекти већ су и до сад добили приличан броЈ погодака бомбама разног калнбра. А неће остати на миру ни у будуће. У све новнм варијантама правца примичемо се означеним циљевима и тиме лишавамо противничку артиљерију да се у борби са нама навикне на одрећен^ отстоЈања и на одређене углове. „Ево се и опет на тобручком небу поЈављују ројеви немачких бомбардера. Група за групом нанлази, Штука за Штуком спуштају се ка луци. Код таквих напада у маси протнвавионска артиљериЈа губн сваки преглед ситуациЈе. Није више у стању да сиетематски бије овог или оног противника, већ мора да се задовољи општом препречном („баражном") ватром. Измакавши тој препречној ватри, спуштамо се у дубину. Већ смо Јасно осмотрили циљ, те Један за другим севамо преко њега. Једновремено са нама стуштиле су се још две Штуке на построЈења за дестилацнју. У луци тога до скора слабо познатог града Северне Африке настао је прави пакао. То запажамо и ми са виснне. А какав ли Је призор тек за оног коЈи то гледа са земље. Већ месецнма Тобрук издржава напад из ваздуха за нападом из ваздуха, а сад поред тога око града бесни Још и борба на копну. На повратку запажамо у околинн Тобрука логорске шаторе, групе камиона и ровове. Сад Је ред да мало проговори и наше ватрено оружје. Наши митраљези бију читавнм сноповиви зрна. У то већ добијамо сигнал „Прекини паљбу!" Примакли смо се већ немачким положајима. Боже, што се радуЈу наши другови који тамо доле леже по положаЈима у пустињи, гледаЈућн како

Потопљене четири британскс крстарице и један разарач

Берлин, 23 маја (ДНБ) Врховна команда оружаних сила саопштава: У борби против британске ратне морнарице јуче је ваздухопловство у источном делу Средоземног Мора забележило нарочнте успехе. Пуним погоцима бомбама потопл>ене су четири британске крстарице и један разарач, а тешко су оштећена

два друта разарача и један бојни брод. Торпедован британски петрожјски брод Берлин, 23 маја (ДНБ) Према вестима које су стигле у Лондон, торпедован је британски петролејски тенк-брод „Канадолнт", који припада друштву „Империјал ојл Компани Монтреал". Овај брод имао је 11.300 тона.

Нови успеси ирачке авијације

Дамаск, 23 маја (ДНБ) Западни фронт: Наше оружане снаге, уз помоћ јаке артилеријске паљбе, која је непријатељу нанела велике губитке у људству и материјалу, извршиле су успешне нападе на непријатељске одреде трупа код Хасаниа и Фалуже. Наше претходнице натерале су непријатеља у бегство. Јужни фроит: Наше оружане снаге, у сарадњи са ирегуларним националним трупама, заокружиле су концентрације неиријатељскнх трупа, и иа њих осуле јаку артилеријску паљбу. Операције у ваздуху: Наши авиони нзвршили су извиђачке летове над Сенелдесане, а борбени авиони осули су митраљеску паљбу на тамошњн аеродром и оштетили 15 непријатељских авиона. Поред тога, наши авиони обасулн су митраљеском ватром један непријатељски транспорт трупа, којом приликом је оштећено више авиона. Непријатељ је претрпео велике губитке у људству. Полицијске оружане снаге: Уз по-

.« V V ** IV , V*: 'Л'«"'

Кување ручка у пустињи

дршку нерегуларних националних трупа, наше полицијске оружане снаге потпуно владају ситуацијом у пустињи. Обореи је један непријатељски авион и том приликом погинула посада од три члана. Непријатељске операције у ваздуху: Више непријатељских авиона летело је над логорима у Алиахуаху и Ал Рашиду. На први логор бачена је једна бомба, која, међутим, није нанела никакве штете. Непријатељ је, сем тога, извршио извиђачке летове над престоницом и над другим областима. Победа Јапана у Кини 200.000 Јапанаца побеђује милион Кинеза ШангаЈ, 23 маЈа (ДНБ) Овлашћени претставник Јапанске воЈске саопштио Је данас пре подне да се Јапанска мајска офанзнва може сматрати завршеном. По његовој изјави у тоЈ офанзиви учествовало Је са Јапанске стране око 200.000 људи, док се са кинеске стране борило преко Једног мнлнона људн. Операције су биле расподељене на четири боЈишта. у покраЈинама Шанси, Хупеј, ЧекЈанг и Квантунг. Јапанске трупе нзвојевале су победу на свим тим боЈиштнма. Нови сукоби у Индији Шангај, 23 маја (ДНБ) Према ЈедноЈ вести из Делхиа, у Ахмедабаду дошло Је до новнх тешкнх сукоба нзмећу енглеске полицнје и воЈске и инднјскнх радника, који су демонстрирали против рата, а на које су енглеске оружане власти извршиле напад. Неред се прошнрио на целокупно индијско становништво које је протестовало против недавне полициЈске наредбе о затварању радња и уреда у вези са недавнн* нередима. Полицнјске н воЈне патроле крстаре улнцама. Осуђен нп смрт зато што није предао оружје Загреб, 23 маја (ДНБ) Прекн суд у Бањалуци изрекао је прву пресуду над двојицом Срба, којн, и поред поновљених позива, нису предали своје војно оружје. Један од оптужених осуђен је на смрт, а други је ослобођен.