Otadžbina

58

ЈЕЛАДД Ц ЈЕЛИШ1

У свпма тим цифрама види се једаи културни покрет, који значи много и који потпуно стоји у сразмерици с оним покретом на пољу јавне штамне, као узрок и последица. Па ипак могло би се догодити, да се уз развит школски живот, уз огромне цнФре о броју ђака, школа и трошка види малиприплод; може се догодити, да је узрок ту, али јалов, недовољан, тек по имену, те да му по томе не одговарају последице. Ова питања кадра је регулисати статистика о броју писмених људи. И те цифре (опет без годнне пописа) налазимо на стр. 75. По вима пма у Грчкој и на Јонским острвима 414.258 мушких н 88.708 женскпх, што знају читати и нисати. То значи 502.956 душа према броју становништва од 1,457.894. А кад се од тога броја становништва одбије 355.609 на децу од 1 —10 година, која су можда мањи контингенат дала ономе броју, онда она цифра добија веома велико значење. II како се и она добро слаже са свима другим просветним појавима, који један с другим кореспондују, то можемо о свима тим податцима са свим спокојни бити. Вредно је овде додати и то, како плата тројице редовних (ваљада најстаријих) проФесора долази до циФре од 1200 драхама на месец, толнко, колико има сам министар председник, јер је плата министара 800 драхама на месец. Даље десеторица редовних проФесора имају плату од 650 драхама на месец, 50 драхама више него председннк касационог суда. Још би се могло горити о агрикултури, у којој би се (као што је обделавање неколиких врста јужних производа) нашли многи привредни извори грчки, о државном дугу, који знатно притискује Финансије грчке, о црквама, у којима су такође одношаји у иеколико различити од наших; лама п по извештајима министровим. Вредио би бпло, да се наш министар просвете постара, де се изради систематпчно једно статистичко дело о развптку наше јавне наставе кроз делу нсторпју њену. Може бпти, да би се овоме мсгао додати псти такав преглед о употреби пошта п телеграфа. То су све податци, којп много помажу, кад се разматра пптање о напретку културном у једној земљи. А баш о томе питању у нас као да се вшпе јадпкује, него што се мпслп и испнтује.