Otadžbina

574

ФРАНЦЕСКА РЕВОЛУЦИЈД

Па и у највећом друштвеном и политичком преврату, у тако званој Франц. револуцији, налазимо речитог доказа о томе. Пре него што ће наступити катастроФа, у целој Европи вла • дао је свуда више или мање апсолутизам са његовим шкодљивим и благотворпим последицама. Просвета који Је све више и више крчила себи пута, беше продрла и до степеница самих престола, па беше ту створила аросвеИени десаотизам, под којим је могућно било слободно душевно развијање. Наравно сада је лако са сажаљењем осмехнути с,е на тако малу течевину, али при свем том просвећени деспотизам беше у историји развитка знаменит на гредак. Фридрих II од Прајске, Марија Терезија и Јосип II од Ауотрије, за тим Луји XVI од Францеске, то су кнезови тих нових идеја ; они беху сазнали,да је њихова дужност ст&рат се за напредак својих народа. Данас може се критиковати њихово схватање шта је „благо народње", а тако исто и њихова срества са којима су радили да то постигну, али о самоме Факту не може бити сумње. У великим борбама између Прајске и Аустрије, стајали су народи иза својих владалаца, као што то еведочи књижевност онога времена. Јер, треба знати, да је при крају ХУ1-ог века јавно мњење у Европи било почело са свим из тија да постаје сила, од које се ни сами владаоци несу могли са свим да отресу. Истина, јавна штамаа, 1 од које прве почетке налазимо у ХУ1-ом веку, једва да је потпомагала јавно мњење, истина у многоме је још важило прастаро начело да је „сила преча од права", али нри свем том одношаји између владалаца и њихових народа беху постали приснији. Кад је Фридрих II започео своје освајачке ратове, народ је већ инстинктивно слутио да његов краљ нланира и ради да оснује велику Прајску, да ради на буду&ој величини својих Прајза. Кад је у оно доба Фател прокламовао и предавао како народи имају араво самооаредељења, он је само унео у општу свест оно, што се већ одавно практиковало. Народи су од вајкада, бесвесно и пасивно употребљавали своје право самоопредељења, у толико у колико је свако „право" Факултативно у његовој примени, а у овом је случају неупотребљавање права, привремена оставка на вршење тога права, такође акт самоопредељења. Па, почем је то право народњег самоопредељења, — или другим речима право јачега, јер то је једно исто — тако преко сваке мере неоспорно, то не приличи ни једноме критичару да прописује ма коме народу у чему треба да 2 Види чланке: 01е Ргеазе ипЈ Шге Еп1шске1ип<{. Си11игдез1:исћ1;1. 81и<1јеп. («Аиа1ап(3» 187 Л,)