Otadžbina

РИГА ИЗ ФЕРЕ

У нашој отаџбини Ригино убиство оставило је сплног утиска. Разне су се нриче рађале и од уста до уста преносиле о Ригиним мукама у београдском граду и о начину његове смрги. 1861 год. показивали су старцп из Београда грчкоме вештаку Кососу неке гвоздене ражњеве у граду којима је Рига мучен и принуђаван да каже своје везе и своје саучесннке. Ја сам у детињству п у сред Србије, слушао причу, како је Рига, у горњем граду претестерпсан: а у четрдесетим годинама нашег века причало је се. да је Ригино тело, пошто је он убијен, било пзбачено на Калимегдан, код оне капије, кроз коју сад нз варошн идемо у град; да је ту неко време лежало, па да су га, после, цигани кукама одвукли у Дунав. Саучешће нашег народа у мисли и страдању ве.шкога Грка, везало је и један додатак тим иричама, те се још говорило да је тело Ригино избачено негде на нашу дунавску обалу п да ј ' тамо. у Впшњици, Гроцкој или ком другом селу сарањено. На основу ове последње традиције. као што сам слушао, покојни Илија Гарашанпн за време свог мпннстровања око 1850 год. званично је расиитивао за гроб Ригин. Ондашња влада у Србији, желела је подићи му на гробу сноменик у знак ноште јунаштву п мисли о заједницн и сложноме раду Срба п Грка. Али сва распитнвања су остала без успеха. Ја исиричах у краткпм цртама живот н рад Ригин, а не казах још речи о његовој поезији. Рига је био агигатор и револуционар, али га данашњи свет памти више као песника, и то. уираво. само због једне његове песме у којој је народ грчки нашао толпко свог осећања и своје жеље да ју је утувио као какву народну молитву Ја мислим да не.ма Грка на свету који не зна песму. 42? 71 о/е лаИцхидих га чтсс ггсега ]У[ог>1ххо1 сиг Ј.10>'ти(>ш дссхисс дкх, (Јогрсс То је марселеза грчког племена. Рига је невао да буде родољубље, да расналп дух слободе, да зове на дело освете. Његове су песме биле