Otadžbina

1*

Б 0 М Л Р Ш Е

3

стоФанове. Данас кад се говори о његовом Фигару, готово је обичај додати да је он тип «који ће живети догод буде трајао језик и књижевност Француска». Један изврстан познавалац Француске књижевности у почетку свога рада о Бомаршеу, вели: „Осамнаести век није потпун без Вомаршеа, као што не би био без Дидроа, Волтера или Мирабоа; "он је једна од његових најоригиналнијих, најкарактеристичнијнх и најреволуционарнијих личности.« 1 ] Друга два писца, који су може бити најбоље познавали осамнаести век у Француској. рекли су да је Бомарше, заједио са Дидроом и писцем Павла и Вирсинијв. главни завештај осамнаестога века 2 С те стране дакле нема тешкоће. Ако има што нарочито да се савлада овде, то су тешкоће које ничу из пзузетности Физиономије Бомаршеове. Наш је јунак тако шарена личност, састављена из тако разноврсних пар тија, које се тако прожимају, укрштају и крију једна за другом, да његов живот и његов рад личе на једну безгранично замршену, пуну чворова, гужву конаца, коју је, на први поглед, немогуће размрсити. Као иред киповима оних индиских богова с три главе и множином руку и ногу, треба вам неко време док нронађете чему којиделови припадају, како етоји један према другоме, како граде једну целину, док се упознате са оним лавиринтом занимања, осећања, мисли, особина, радова, који чине јединствену Физиономију Бомаршеову. Очевидно. човек један и његов живот нису никад нросте стварн. Оснм множине, разноликости и расгхарчаности детаља, човек има да рачуна са ненрекидним мењањем њиховим. Новине јављају да ће о идућој парнској изложби 3 ) не знам ко изложити велики низ својих ФОтограФија, сни.маних у врло кратким размацима Кажу да ипак ниједна није као друга. Мењање је ненрекидно. Овако је нсто и са ' Сент-Бев 1. е. 2 Јоигпа1 с1е& ОопсигС, књ. III, стр. 3 Две трећин<? овога чланкд пзрађене су лањске године.