Otadžbina
34
МОЈЕ МИН11СТРОВАЊЕ
богаству рудишта, ако се путови не престану градитп кулуком, ако се при трасирању не пази на што бољу, равнију и краћу трасу, а при грађењу на што јевтинију, бољу и дурашнију израду. Ако наше железнице и од сада буду тако скупе као до сада. ако буду кривудаве и онде где би могле бити праве, ако експлоатација њихова буде тако скупо плаћана. као што је на главним линијама, онда од рударства слабо што бмти може, онда ће н. пр. Београд куповати гвожђе мађарско још дуго и дуго, макар да Венчац и Црни Врх и многа друга места у Србији имају грдну количину добрих гвоздених р>да, а само моравски и нишавски басен неизмерну количину угља 6. Треба што је могућно више спречити злоупотребе које оснивачи акционарских дружпна чине, уносећи своја предузећа у акционарско друштво са претераном вредношћу. Најбољи објекти на овај начин постану неспособнп, да и у најбољим годинама баце по 5°/ 0 , а при кризама одмах им долази у питање и сам опстанак. Ограничење ових злоупотреба тешка је ствар, јер је велика корист оснивача врло јак покретач за нове радове, и да није тога, многи објекат остао би у мраку и непознат. Држава може законодавним путем само у неколико да дејствује. Најбољи је и по државу најкориснији пут, да она сама отвара објекте и да их припрема за већу експлоатацију, да држава сама, нод својим патронатом образује акционарска удружења, уносећи своје спремне објекте највише са душом ценом, иа и то колико да накнади штету коју би могла претрпети на другим објектима. Ово су укратко неколике идеје о основама на које треба метнути пашу рударску индустрпју. Неке од ових основа налазе се у рукама министра народне привреде, и кад, и ако буде какве народне скунштине. која хоће да ради без обзира на личне интересе и ситне политичке рачуниће, онда им треба дати законску Форму. Но многи од њих нису у рукама министра народне нривреде. Рударско ће одељење, ако нађе потиоре код г. министра