Pastir

247

ћи сад о томе, како попечитељство обухвата собом свештенство целе моек. ЕпархиГе, а предлагања друшства у виду духовника само из Гедне Москове; неговорећи о неким другим спољним цртама, коГе одликуГу попечитељство од друшства; опет зато у самим суштаственим основима обоих завода, постош велика разлика међу њима. Ова Ге разлика онака иста, каква Ге међу могућношћу живити од милостиње, и живити од заслужене пензте, кога се с правом добига. Пред попечитељством сиротно Дице духов: звања не Гавља се другчиГе него у виду просиГака, кога просбу могу и не испунити или ако и испуне, а то тек од части. Лице ово незна, у каквог ће му се размери дати помоћ; Гедино зна само то, да ће ова помоћ у сваком случаГу бити за њега оскудна. Напротив пак у друшству , коге ми мислимо завести свештено-црквено-служитељ, кош Ге у служби свомГ провео одређени броГ година, долази с положним правом да прими одређену суму, у доста значашог размери, ко1а му Ге, Гошт зараниГе позната била. Тамо (у попеч;) у положаГу духовног лица има нешто оскорбљаваГуће и понижаваГуће, а овде нема тога може бити ништа налик на ово; пензиГа не унижава, него Гошт морално узвиша пензионара као очевидан доказ његове заслуге пред друшством. По сили ових саображења, друшство, за коГе ми план склапљамо, треба да Ге сасвим независно од попечитељства. Но друшство моћи ће постоГати и успешно сво! рад извршавати само у таком случаГу, 1) кад му буде дато право да по свом увиђању и указима иекуства мења правила свог устава — с потврђењем власти. 2) Кад законом буде признато, да капитал друшствени несме нико дирати и да се ни накакву употребу не може дати, док се не сагласи на то само друшство. 3) Кад друшству дозвољено буде да проналази и добиГа за сопственоет своГу жертвована покретна имања. 4) Кад буде узакоњено, да се дугови друшствени наплаћуГу од имања дужниковог иређе подми-