Podgorac
| |. ф (> 55 «—' (5) (—! = (=
|
не (5
10 СПодгораа, 10. март 2000.
ПСАЛСАЦБ САМ ЈА ТО РОДИТИ ЕЈЊР
Васпитавам ли своје дете на прави начин, колико сам способан да чујем његове · жеље, увидим његове потребе, какав сам ја то родитељ2 Колико често себи поставимо | оваква питања, али знамо ли и прави одговор“ Зато, идентификујмо се, пронађимо себе | и знаћемо шта са собом. | |
Ауторитарни родитељ
Ауторитет заснован на забранама и каз– нама
Не уважава потребе, интересовања и особине дететове личности
Господари дететом
Веома строг
Инхибира дететову слободу
Нема поверења у своје дете
Стална потреба контроле детета
Придиковање, моралисање
Критиковање и окривљавање и када нису одговорни
Тражи беспоговорну послушност детета
Тражи некритично покоравање детета својим захтевима
Не тражи и не уважава дететово мишљење
Емоционално је сиромашан и хладан
Не показује отворено своја осећања
Ригидност уставовима
Има осећај да је увек у праву
Понекад је саможив и агресиван према свом детету
Спознавши свој васпитни стил, биће нам јасно у ком правцу васпитавамо своје дете. Хоће ли бити слободна, креативна, самостална, задовољна личност, или нешто другог
Дете ауторитарних родитеља
Дете страхује од родитеља
Покорава се родитељским захтевима
Дете се не понаша природно
Нема храбрости да изнесе своје мишљене
Осећа неповерење према социјалном окружењу
Формира се тврдоглавост као карактер– на особина детета
Нижа социјална зрелост
Склоност ка антисоцијалним облицима понашања
Иза леђа родитеља, дете се понаша дивље, свирепо, злурадо
Код детета постоји недостатак унутрашње контроле
Код детета је спутана самодисциплина и одговорност
Дете је инфериорно
Конформизан у понашању
Код детета је присутно осећање крив– ице
Слаба концентрација пажње
Слаб однос према раду
Дете је често неискрено
Дете је лицемерно
5
Демократски родитељ
Ауторитет заснован на међусобном поз– навању, разумевању и поштовању
Поштовање дететове личности
Васпитни поступци су прилагођени дете– ту
Има поверење у дете
Заједно изграђују правила понашања
Благ, али одлучан у односу према дете– Љу
Реалан, храбри дете
Отворено и јасно показује своја осећања
Природно се понаша пред својом децом
Није агресиван
Нема заповедничко држање
Признаје своју грешку и незнање
Тражи решење проблема прихватљиво и за себе и за дете
Нема потребу за контролом детета
Ретки су сукоби на релацији родитељ – дете
Као васпитно средство користи лични пример
Доследност у деловању
Дете се природно и спонтано понаша
Уважава своје родитеље и друге особе
Дете је екстравертно
Отворено говори о својим успесима и неуспесима
Брзо се осамостаљује
Социјално окружење га радо прихвата
Емоционално је стабилна личност
Има развијен осећај одговорности
Развија кооперативност
Постиже успех у школи и другим активностима
Поверење које му указују родитељи, рађа поуздану особу
Одлучно, самоуверено
Пријатељски расположено
Стиче самопоштовање
Изграђује свест о сопственој вредности
Стихијски родитељ
Родитељ нема ауторитета, одриче се (свесно или несвесно) родитељске одговорности у васпитању детета
Поштује моћ детета
Увек се саглашава са дететовим одлукама и прохтевима
Деци даје неограничену слободу
Не поставља деци никаква ограничења
Попустљив је према деци
Уздржава се од саветовања детета
Испуњава сваку дететову жељу
Либерализовање васпитања у нега– тивном смислу
Прелажење преко дететових грешака
Попуштање и неоправдано подношење дететових хирова
Занемаривање детета
Дете демократских родитеља – Дете стихијских родитеља
Дете господари својим родитељима (центар је свих збивања)
Сматра да му је све допуштено
Не уважава одрасле особе, нити своје родитеље
Дете је уображено
Егоиста
Безобзирно
Агресивно, импулсивно
Каприциозно
Несигурно, несамостално, непоуздано
Ниже је социјалне зрелости
Изражена слаба кооперативност и жеља за сарадњом
Дете је нереално у процени својих могућности
Емоционална скученост детета
Мрзовољно је
Незаинтересовано за своју будућност
Мирјана ТОМИЋ, чипа. педагог
Радио 005“
честита
СВИ ЖЕНАГЈА Па
ЈИЈНЕ) 51- оов.