Pogled na međunarodno privatno pravo

НАУКА ПО НАСТАВА 105

је борба између персоналности и реалности закона. Нови један елеменат појавио се у садање доба; народи су изашли из свога вековног гроба. Грчка најпре, за тим Белгија, Италија и Немачка, ускрснуше онда када се за њих држало да су мртве. Отуда и начело народности, које се меша са персоналношћу. Револуција је при своме врају, и она је целокупна. У средњем веку говорило се да су обичаји стварни; талијански закон вели, на против, да су закони лични, да је персоналност израз народности и као таква, не раздвојна од личности, коју прати свуда, у свим приватним одновима. Да ли су ове измене чисто случајне! или оне следују неком закону, који участвује у њиховом стварању и онда, кад људи за то не би ништа знали: Историја је дуго сматрана као низ Факата 6ез моралности и када се тражио узрок ствари, често се долазило до закључка, да Његово Величанство случај, као што вели Фридрих П, влада светом. То је значило рећи да су људи играчка неке слепе фаталности. Ако би тако било, не би више могло бити речи о науци, јер наука претпоставља да постоји узрок ствари и да мисао влада светом. На против догађаји су резултати идеје, ма да они изгледају као дело неке фаталне силе. Тако сматрана историја нам показује закон, који влада човештвом у сваком погледу, закон напретка и закон владе провиђења. Право се покорава овом закону као и сви елементи људског живота. Је ли нужно то доказиватиј Факта су јасна као светлост дана.