Pogled na međunarodno privatno pravo

ОС оРТАД

|шка Сејомје ВЕОСВАР

НАУКА Н НАСТАВА 111

карактер непријатељства који сада има: заједнички живот католика и протестаната, већ је у многоме ослабио њихове грубе односе. За што католик не би признао оно што је законито у захтевима људске слободе И за што да протестант не поштује веровање, које најзад само претерује истину, коју цео свет признаје, а то је истину вечности брачне везе. Када народи постигну да се овако заједнички трпе, лако ће им бити споразумети се о начелима, која дозвољавају судији да реши спор између противних закона.

Овде је право земљиште грађанског међународног права и јединства, које оно има да оствари између људи. Бурке, у Мислима о Француској револуцији, вели: правда је општи интерес свију људи. То је веза која ствара, основу међународног приватног права. Правда је више но интерес, она, је право и дужност. Дакле сви покретачи, који управљају и потстичу људска делања, сдружују се да осигурају сваком упражњовање његових приватних права у целом свету. То није више утопија. Не дира се ни у какав ближи елеменат стварања; далеко од тога, да се не призна јединство, тражи се да се оно оствари у области права породице и својине; поштује се такође народна индивидуалност, јер се управо иде на одржање начела народности осигурањем права човекове персоналности. Закони ће остати различни, али народи ће се опоразумети о начелима, по којима ће се решити сукоби, који се јављају из ових разноликих законодавстава.