Policija
— 563 —
сали ко је избегао, одметнуо се (постар качак, од тур. глагола качмак = бежати) тај је био не само доброг удеса, но и врло паметан, храбар, јунак, јер сад опет може и још јаче проду"жити стари занат, па за то заслужује да му бард на. сваком скупу пева уз свиралу или тамбуру, а сваки Арнаутин крије га и јатакује му. А ИН
Даље, у све већој немоћи својој, турска држава је уобичајила једну кобну меру, која јој је може бити највише дошла „до главе. Место систематскога лечења ове болести, она је .почела чувене качаке призивати у Цариград и место казне царски гнаграђивати. На овај начин су Зогољи у Мату постали паше, многи Дебрани бегови, Џинић у Приштини паша, арамбаша · АШемсо из Бихора — Шјемси-паша, Иса Бољетинац бег, сејменин Бајрам Цур и Риза — бегови и пуковници, и многи „други по Јужној Србији и Албанији. а
Све ово коначно де уверило Арнауте да је турска држава "сасвим онемоћала и да је пут качачки једино паметан и користан, јер води на поприште где њихов менталитет и инстикат могу имати најбоље пласирање: — с једне стране чинони и апанаже, с друге (код Арнаута) углед, част и песма народна и, с треће паразитски живот и госпоштина, јер ће инородац све дати силом или милом. Да је овакав закључак правилан без"бројни примери били су најтврђе потпорје за свакога Арнаутина кад је први пут узимао пушку на раме и долазио на мисао да више властима не излази на очи,
У оваком, од прилике, стању ми смо примили ово страшно наслеђе.
До ратова за ослобођење 1875—1878 Арнаути нису имали према Србима националне мржње. Напротив, њихови дотадањи качаци чисте боје узимали су у своју дружину и по којега
"Србина и у колико су хајдуковали, њихова радња је била ненационална: глобљавали су и Србе и муслимане. Они су се крили и по српским селима и тога ради одржавали пријатељске везе са њима. Али од кад избегоше Арнаути из Топлице поче ти национална мржња, и арнаутски качак значио је у исто време и српски зулумћар, те је све више почео да личи на вароштога исламскога балију или друмскога кесеџију, на цуба, т. |-
дЕ