Policija

— 648 —

узео иницијативу за покретање корисних законских пројеката, да и у том односу. представници локалних самоуправа узму учешћа у јавном животу. Још мање су владе и парламенат конзултовали окружне самоуправе за поједине законске пројекте. У Француској је та пракса заведена у години 1918. Министар Унутрашњих Дела г. Памс упутио је циркулар свима окружним скупштинама и тражио мишљење од њих о. административној реформи Француске. Једина ознака чистог самоуправног живота очувала су у слободним изборима самоуправних тела. Избори окружних скупштина и одбора остају непомућени и без утицаја државних фактора. Народ по својој вољи бира своје предетавнике за заштиту окружних интереса. Да би окрузи одговорили свом самоуправном позиву сматрам, да би ваљало учинити извесне корекције у њиховој ор_ ганизацији. Дојакошњи окрузи у Краљевини Србији били су по те- ренском пространству и својој популацији врло мали. У просечном пречнику окрузи су варирали од 35 до 15 километара, а окружна населења до 300.000 становника. И по простору и по свом насељењу окрузи нису били доста моћни за стварање својих самоуправних циљева. Њих треба проширити и ојачати у довољној мери, да би економски и финансијски били оснажени, како би дошли до повољних ре_ зултата у својој самоуправној акцији. Окрузима ваља признати што ширу и слободнију. иницијативу за самоуправна делања. Доделити им право за донашање реглмана и уредаба ради регулисања окружних послова, у колико то захтева смисао локалне аутономије. Ове уредбе да имају снагу закона. 5 Окружно буџетирање да буде слободније без педантериј- ских примедаба државне контроле. Државни финансијски над-

~ вор да буде само у погледу преоптерећења финансијске моћи

народне и спречавања да се излишно не расипа на личне издатке

Окружним. самоуправама слати на оцену и мишљење законске пројекте. како би и шире народне масе преко својих окружних представника узели што истакнутије учешћа у оцени корисности појединих закона и у олаововењу народне воље · кроз законодавство.