Policija

— 220 —

Поред зашвора и новчане казне предвиђена је и једна нова врста казне: укор. Затвор не може бити краћи од једног ни дужи од 30 дана, а новчана казна не може бити мања од 90 ни већа од 900 дин; изриче се у корист фонда за подизање казнених завога. Где закон допушта избор између затвора и новчане казне, затвор се изриче само у тежим слу. чајевима. Укор се даје лицима неморалног живота за лакше иступе (55 13—17).

Као мере безбедности предвиђене су: брошеривање. за· брана радње, заштитни надзор, забрана Ппосећивања крчме и задржавање у заводу за Пијанице.

Протшеривање се може изрећи само у случајевима где је то у закону изрично прописано, и не може бити дуже од једне године, изузев за странце, који се могу протерати из земље на свагда. |

И све остале мере безбедности могу се изрећи само у случајевима које закон изрично предвиђа, и то: забрана држања радње најдуже за годину дана; заштитни надзор од три месеца до годину дана; забрана посећивања крчме и задржавање у заводу за пијанице од једног месеца до једне године. Нарочита уредба треба да пропише ближе одредбе о извршењу ових мера безбедности (55 18—924)'.

Пада у очи, да Полицијски надзор није пр едвиђен ни као казна ни као мера безбедности. Њега не предвиђа ни пројект казненог законика, што значи да се он дефинитивно укида као казна „посве нецелисходна и јако критикована у науци“.

По српском казн. зак, он се за иступна дела досуђује: а) као споредна казна уз казну за крађу (5 320 6), и 6) као мера безбедности (превентивни надзор) према лицима на која се сумња да врше крађе, разбојништва или паљевине (5 391 8 казн. зак. и 5 4 под а полиц. уредбе).

Укидањем полицијског надзора одузима се из руку полицијских власти једно моћно оружје у борби против криминалитета, које се у досадашњој пракси показало доста ефикасно. Бојати се, с обзиром на стање и природу криминалитета у нашој земљи, да нас ова „савремена“ новина не стане скупо.

Изгледа да су ову бојазан делили и редактори првобитног пројекта зак. о иступима (Др. Душан Суботић, Др.