Policija

— 430 —

форми она врло често наилази на једини организовани отпор код самоуправних тела. Да би тај отпор био што мањи државна власт или уништава самоуправе или им сужава надлежност. То је степен апсолутистичког уређења, степен кроз који мора да прођу све државе.

Из тога степена, који се завршава преоптерећеношћу државних власти, нагомилавањем локалних послова на централу иде се опет натраг. Држава се осећа преоптерећена. Централна власт се осећа недовољном да посвршава све послове, које је узела на себе, Она је принуђена да их збаци са себе, Процес има увек две фазе:

1" Прва фаза је деконцентрација. Централна власт преноси масу ситнијих послова на своје представнике у области, који ће их самостално решавати. Али централна власт није још обезоружана. Ако се њени представници не буду придржавали при решавању послова на њих пренешених, упуства, које би им за то дала средишна власт — онда ће их она опозвати и на њихова места поставити друге — послушније,

2' Друга фаза је децентрализација. Послове више не врше месни представници средишне власти него представници самоуправних тела, изабрани од грађана самоуправних јединица на чије чело су дошли. Они су независно изабрани и средишна власт је без већег утицаја на њих. Али како ЈЕ државна власт већ консолидована то је сигурно да ће средишна власт увек располагати довољним средствима да пази да самоуправна тела не прекораче границе делокруга послова, који су на њих пренесени и да не злоупотребе ту власт на штету државне цели.е,

#

И наша централна државна власт сама је признала да је и сувише преоптерећена ситнијим, месним пословима и то у свима областима државне "управе.

Наше законодавство па и сам Видовдански Устав предвиђа да не се на самоуправне власти пренети велики део послова сваке врсте. Уставотворац није ту унео полицијске послове у ужем реду.

Али досадање законодавство нуСрбији иу АустроУгарској познавало је прописе о самоуправној полицији. Нужност постојања општинске полиције је један од аксиома, спе-