Policija
— 725 —
Међу та ограничења спада и пропис чл. 5 истог закона. У овом се пропису лепо оличава дозвола као мера надзора. По истом, сваки, пре почетка обављања радње, дужан је обратити се дотичној комори, са доказима, да има све 32конске услове за то. Значи, овде комора, у границама своје надлежности, врши потребан надзор, испитујући квалификованост сваког кандидата за дотичну радњу. Ако испуњава прописане законске услове, комора му, у остављеном року, издаје потребно одобрење“) за обављање радње. У противном одбија.
"Начелно може се рећи, члан 4. признао је нашим грабанима право да могу упражњавати радње. Наравно, са ограничењем из 5 1 немачког Оеуеђеогдпипо: у колико законом нису прописани изузетци или допуштена ограничења.
Да ли грађанин има права на дозволур
У том погледу проф. Ејетег заступа гледиште, да давање дозволе не зависи од слободне воље власти. Грађанин има субјективно право на дозволу ако вршењу · дотичне делатности не стоје на путу никакве у закону, означене полицијске препреке.
Ваља нагласити и ово, да проф. Ејетег, као што ћемо видети у току ове расправе, не признаје дозволи карактер правопроизводног управног акта.
Наравно, да у Немачкој неки писци замерају проф. Рјетпег-у на овако генерално постављеном правилу.
При одговору на ово питање мора се водити рачуна о томе:
а, да ли је давање дозволе остављено дискреционарној оцени власти;
6, или је дозвола везана за испуњење извесних законом постављених претпоставки.
Одвојено је питање, какве је правне природе дата дозвола, — о чему ће бити речи на другом месту.
Кад је, као што смо видели, закон признао право грађанима да могу, по испуњењу законских услова, упражњавати
1) „Па како је чланом 5 закона о радњама остављено у дужност Коморама да одобравају отварање радња“ — начелна одлука опште, седнице: Касационог Суда од 20-1/-1911 г. Бр. 3206.
Полиција 2