Policija
— 713 —
правни ред (узимајући у обзир све спољашње околности и резултат дела) није био оштећен, или је био али у незнашној мери. Само код свих ових услова разлози објективне природе слабо говоре против кривца и обратно, разлози субјективне природе јако му иду у прилог, те због тога казна не би била целисходна.
Тих случајева има доста. Чак и старија законодавства у неколило водила су о њима рачуна, ма да су у опште, као што смо горе навели, слабо процењивали важност мотива. Ново законодавство у том погледу је напредније, али желети је да још и даље иде унапред. Дакле, имамо сада потребне критериуме. Мислимо, да су исти не само корисни за законодавство и кривично правосуђе, већ да се налазе и у извесној хармонији са народном правном свешћу. Свакоме, ко пажљиво посматра народни живот и народно схватање кривичних дела, познато је, да је ово схватање тим повољније за кривца, у колико му је теже било доћи до свога циља непротивправним путем, у колико је бољи био са моралног гледишта мотив његовог дела и у колико се на крају крајева показала мења штета од тог дела за друштво и правни ред.
Горње тезе могу нам помоћи да правилно оценимо оригиналну теорију, коју је истакнуо Крепелин у своме позна-
„ том делу: „Гле АбзсћиНипо дег 5паптазве5“. Полазећи искључиво од идеје заштите друштва, коју базира искључиво на субјективном моменту са потпуним игнорисањем објективног момента, Крепелин, ради обезбеђења друштвених интереса, тражи најтеже казне према лицима која сматра за нарочито опасна, а у исто време предлаже потпуно укидање казне у оним случајевима, ако, по његовом мишљењу, друштву не прети више опасност поврата од стране учиниоца кривичног дела. Нарочито је за нас интересантно његово тврђење, да ако код учиниоца пропада за будуће време онај мотив, који га је побудио раније на извршење кривичног дела, не по: стоји више опасност по друштво, дакле није потребна ни казна. Такви су, например, случајеви, ако је благајник, који је због нужде проневерио државни или у опште туђ новац, добио после тога наследство и постао богат човек, или ако је муж покушао да убије жену због жеље, да се од ње осло-