Policija

1293.

кола са коњима и ручна колица. У Паризу има на хиљаде малих занаџија и трговаца који не могу да употребљавају аутомобил за транспорт своје робе, било зато што не могу да га плате било с тога што није довољно рентабилан. А има и доста конзервативног света, па чак и великих радња, који зазиру од мотора и претпостављају вучу с коњима.

Ова су возна средства нарочито опасна за безбедност саобраћања по улицама. Много пута пешак, који прође рав-

" нодушно испред таквог прадедовског сандука, набаса незгодно под аутомобил који је дојурио иза њега и прописно га претекао са кретњом у лево. Осем тога ова кола, овде у Француској, као и у Италији и Шпанији, још увек имају стари римски тип, т.ј. коњи су упрегнути већином једни испред других (некад и по четири) у место, као и у осталим земљама, упоредо. С тиме се ужасно продужује овакво и иначе незгодно возно средство, па не само да угрожава про лазнике, већ, нарочито на раскрсницама, успорава страшно брзину вожње, па чак и задржава пролаз других кола на местима где се не могу заобићи.

Да би се злу, које произлази из употребе ових кола стало на крај, употребиле су се две мере. Прво, спора кола не смеју на главним улицама да се помоле за време најживљег аутомобилског саобраћаја — сем за прелаз — а друго, не смеју бити, заједно са предпрегом — дужа од 16 метара.

Нарочито су важни, са гледишта безбедности пешака, прописи о пропуштању истих на раскрсницама, а понаособ при пењању на трамваје и омнибусе и силажењу са ових.

_ Рекао сам напред, да су на најживљим местима обележена места, где имају да прелазе пешаци. То, наравно, није довољва мера. Да би им се створила и безопасна могућност за то, саобраћајни полицајци заустављају с времена на време ток кола. То се врши нарочито кад је реч о прелазу деце саме или с пратњом, војсци, ученицима у гру пама и мртвачким пратњама. У овим случајевима дужан је сваки возач кола, па ма и не било саобраћајца и његове беле „матраке“, да стане сам од себе. Исто се тако морају зауста_вити свака кола на растојању од 15 метара од обавезних и факултативних стајалишта трамваја и аутобиса, ако ови у том моменту стоје, да би примили и скидали публику, и не

ПОЛИЦИЈА 8