Policijski glasnik

СТРАНА 254.

ПОЛИЦИЈСКИ ГЛАСНИК

ВРОЈ 32.

за то вроме били понова изабратл, такав избор нећо вредети. Разрешони кмет Нов. Села понова со сада кандидовао за кмета истога сола, па и кандидатску лпсту код пиротског првостепеног суда потврдио. Како без сумње друге клндидатске листе неће ни бити за кмета из истога села, то Ке овај понова п бити и^абрат, и ако но би постојала жалба противу овог избора, онда настаје питањо: можо ли и сме ли суд овај противно чл. 150. зак. о општинама, увести овога понова и као ново изабраног кмета села Нов. Села на кметовску дужност, и ако не можо и не сме онда шта има чинити, да ли да со после извршеног избора, ако противу истога не би било жалбе, у смислу чл. 150. истог закона доносо решење, да је овај његов избор био новродећи, као и то, који треба да донесо ово решењо, да ли сам општлнски суд, или суд са одбором својим. Да се суд за сво ово но би огрешио ни о закон а ни о дужности своје, моли со уродништво да по могућству у првом наредном броју свога лпста изволо дати суду овомо о свему потребно обавсштсње". — На ово питањо одговарамо: По чл. 150. закОна о општинама, они предсодници и кметови, који са тпх положаја буду уклоњени по чл. 148. овога закона, но могу бити бираии за три године од дана разрешења, а ако би ипак били изабрани, тај избор нећо вредети. Према овомо, ако пређашњи кмет Новог Сола будо опет изабран, суд га ноћо ни уводити у дужност, него ће ствар представити одбору и позвати га да одреди дан за избор кмста дотпчног села. Ако би се исто лице опет кандидовало за кмота, суд нока извссти о томо првостепени суд, да је оно бсз законских услова за кандидата, па му суд неће нн потврдити кандидатску листу. IV Суд општине паланачке, актом својим Бр. 4313, пита: Ђ Како наступа време за израду неазбучних гласачких спискова за1913.годину, то со моли уредништво да објасни, да ли се у стални државни прирез има рачунати 75°/ 0 или 100°/ о , пошто је то нејасно". — На ово питање одговарамо: И у чл. 21. и у ч .ч. 30. закона о општипама, вели се, да лраво гласа на општинском збору имају они, који плаћају држави најмање 15 дпнара непосредног пореза годишње, рачунајући ту и стални државни прирез. Под сталним држашшм прирезом законодавац није иика о могао рачунати и онај прирез, који сс годишње одређује Фииансијским законом и буџетом, јср он није сталан, ного повремен, (само важи за годину дана), већ јо морао имати на уму само сталан држашга прироз од 75°/ 0 , о коме говорп члан 76. закона о непосредном порезу.

Према овоме, у неазбучни списак троба уноти само прирез од 75°/ 0 , и тск ће такав еписак одговарати закону. Овакво је обавештење уредништо дало и у прошлој години. а овако, у осталом, на ово питање гледа и Министарство Унутрашњих Дела, јор јо и оно, на питањо начелства смедеревског од 10. јула ово године Бр. 0469, дало објашњење претписом својим ЈШ 12896, да се у обзир узима само прироз од 75°/ 0 . V Суд општинс адранско, актом својим Бр. 1529, пита: »Моли се уредништво да у првомо наредном броју одговори на ово плтање: Има ли право гласа, на општлнском збору, старац од проко 60 година, кад би његов лични порез са државним прирозом имао цензус који закон тражи, јер има стараца који задругаро немају, а плаћају осталу непосредну и другу порезу. •'^бог састава гласачких спискова овај је одговор потробан што пре«. — На ово питањо одговарамо: Сви они старци, који су прешли 60 година старости, и због тога ослобођени плаћања пореза иа личност. имају право гласа, ако плаћају држави 15 динара пспосредног пореза са сталним државним прирезом. Дакле, године старости не утичу на право гласа, само што им се у нопосродни порез но признаје пбрез на личност у 6 динара, колико су про ослобођења плаћали, него се тражи да садапнви пороз од других пореских објоката: земљишта, зграда, рада, капитала датог под интерес итд. мора са државним прирсзом износити 15 дин. годишње. Међутим, она лица, која су од плаћаља пореза на личност ослобођена по тачци е. и ж. чл. 74. закона о порезу, дакло потпунл инвалиди и лица иоспособна за рад, која плаћају испод 20 дин. годишње осталог непосредног пореза, имају право гласа, по трећом ставу чл. 30. закона о општинама, и ако не ллаћају сада 15 дин. само ако садашњи порез Са државним ирирезом износи 9 дипара годишњо, дакле са раније плаћаним пичлим порезом од 6 дин. износи 15 динара годишњс. VI Суд општино врбскс, актом својим Бр. 1406, пита: „Начолник ср.жичког, актом Бр. 12003, тражи извештај од овог суда, има ли ова општина доловођу, и има ли ои законске услово из чл. 114. закона о општнпама, и ако деловођа има услове, да о томе документа у овереном препису уз извештај приложи. Суд овај има деловођу, којп има сво услове из чл. 114. закоиа о општинама, но да би поступио по горњој наредби среске власти, суд учтиво моли уредништво да изволи у свомо наредном броју Полицијског Гласника изнети, која и каква документа деловођа треба да има за доказ, да има права за општинског деловођу, кад испит није полагао као дуго-

годишњи општински писар и деловођа, као и да ли о томе може бити доказ увероње суда и одбора оне општине, из које је деловођа родом?" — На ово питање одговарамо. Сви они, који су пре измено чл. 114. закона о општинама, служили најмање три године као општински писари или деловође, имају права на положај деловође без полагања испита. Ако јо деловођа тога суда служио три годино као писар или деловођа про поменутих законских измона, онда и он има право да буде доловођа. О томе, да је горње време провоо као писар или дсловођа општински, мора узети уверење од оно или оних општина, где је са службом био. VII Доловођа општине годочевачке, пига: дПо члану 21. закона о општинама, у неазбучни списак уписују се сви пунолетни мушки порескл обвезаиципрома чл. 15., 17., 18, 30. и 180. а, а који плаћају најмање 15 динара непосредне порезе, рачунајући ту и стални државни прирсз; а по члану 21. б. став III (истог закона) поред овога у тај списак уписаће се и војници који ће у >,тој 1( години одслужити свој рок. Исто тако, по члану 30. закона о општинама, задругари који су навршили 21 годину имају право гласа, ма колики непосредан порез плаћали, само ако нс стоје у изузоћу чл. 32. Као новом општинском деловођи нису ми довољно јасни поменути законски прописи, и зато учтиво молим уредништво за следећо обавештење: 1. Могу ли се у ноазбучни списак, који ће се у овој години правити за 1913. годину — уписати они војници, који у 1913. години одслужују свој рок, или ће се уписати само они, који одслужују у овој 1912. години. 2. Регруте, који у овој години буду ослобођени службе у кадру услсд сталнс или привремено неслособности и као храниоци, — треба ли их по чл. 30. став I и II закона о општинама, уписати у иеазбучни списак да имају право гласа у 1913. години, пошто су они по чл. 21. б. став III ослобођени војне обвозе". •— На ово плтање одговарамо. У чл. 21. закона о оплиинама, одређује се време кад почиње прављење неазбучног списка, па оо уз то вели, да ће со у исти унотл и војници, л који ће у тој години одслужити свој р ок а . Из рочи: »у тој години (( , може се извести једини закључак, да је законодавац мислио само на годину, у којој со списак прави, како би на тај начин обезбодио у наступајућој годиеи право гласа оним грађанима, који су и стекли пунолетство и одужили један значајан дуг према држави. Никако се ту није мислило чак и на оне, који ћо то учинити тек у другој години, јер би то било противно чл. 27. д. поменутога закона, по комо се то право но признаје нн онима, који су се досе-