Posle Oktobarske revolucije--- : predavanje održano na Kolarčevom narodnom univerzitetu

16

којих су у (својим лг(бораторијама‘ дошли; како се у тим лабораторијама проналазе начини за усавршавање различних поступака при производњи индустриских објеката; како се у различна фабричка предузећа, често комбинована од више врста тих установа, шаљу Академијине научне експедиције за проучавање усавршавања рада у њима итд. Тешко би било рећи где престаје рад у научним лабораторијама Академијиних института и другим сличним установама, а где се наставља у великим фабричним предузећима. Сви велики подухвати за олакшавање саобраћаја, ма које врсте били, пред Мет су опрезних и свестраиих испитивања у институтима и на огледним пољима; привредна добра, привредна радиност уопште, привредно усавршавање, које је достигло у Совјетском Савезу велике резултате, такође имају свој почетак у лабораторијама и огледним станицама а завршетак на пространим пољима колхоза. Сетимо се само Тимирјазовљеве академије пољопривредне, у близини Москве, која чини са својим студентима и наставницима и осталим стручним особљем читаву варош, а да о засебним огледним станицама Академијиним. које износе на стотине хиљада хектара, и.не говоримо.

Напоредо са овим узлетом науке и њене примене у индустрији и на пространим пољима Совјетског Савеза иде и просвета у народу. Данас се више ие може говорити уопште о неписмености у народу, иако је до револуције било писме них) испод 30°/о од оних који су могли бити писмени. Али није питање само у томе. Тежња је у пелом Совјетском Савезу да цео народ прође и кроз средњу сеоску школу, а кроз десеторазредну школу да прође најзнатнији део његов од којег се ствара даље нова народна интелигенција. Само ће се тако учинити да ниједна већа способност,