Pozorište
|
4755
с
го У НОВОМЕ САДУ У
ЧЕТВРТАК
16. ЈАНУАРА 1886, о ><>—
ти
2 ТОДИНА Х1. +
ан
Јо
|||
О О -
х. БРОЈ 10. Ји
А. =
АЋ
УРЕЂУЈЕ А. ХАЏИЋ.
Извлави за време бављења позоришне друживе у Н. Саду свагда о дану сваке представе, иначе сваког месеца по је-
дан пут на по табака.
— Отоји за Нови Сад 40, а на страну 60 новч. месечно. —
О УПРАВИ ПОЗОРИШНОЈ.
| Свак добар управитељ мора бити душа вање, онда је деморализација већ на прагу,
позоришту, мора свуда да доспе, мора све да види.
С позорнице, а не са свога стола, ваља да, даје упутства, да улева живот у све, што се успавало. Јер само на позор-
ници виде се потпуно недостатци, с којих |
болују представе, с којих уметност пропада. Он ваља да даје без сваког одлагања, нужна упутства, и мање важних предмета.
Чим се ИФланд, као управљач берлинсвог позоришта онако прославио, ако не тиме, што је своју пажњу обраћао и на саме маленкости, што је био неуморан у вршењу своје дужности, строг према мла-
ђима у захтевима, а врло разложит иј|
поучљив у поправљању погрешака п непсправности. Сам све свуда, постао је за кратко време и тражени саветодавац, и омиљени друг и праведни судија.
Где год тога нема, где управитељ, као обично ниже позоришно особље, час ову, а час ону дужност од себе одбија с изговором: то није мој посао; где се у избору комада и дељењу улога као пи у давању уметничкога правца тера самовоља или ветрењаштво; где се управитељ безбрижно ослања на млађе, да сами врше дужност, а међу тим је неприступачан у свима приликама, где је потребан савет, разговори договор — ту наравно позориште мора пропасти. Шримете ли још глумци какву год управитељеву слабост (а ту ће увек много пре опазити него какву врлину ње-
па макар се то тицало.
|
рад пи у том
а с њоме растројство и распадање.
До саме управе много стоји, хоће ли позориште напредовати у вршењу свога узвишенога задатка или не.
Истина је, до душе и то, да нис једним заводом на свету није тако тешко управљати као с позориштем.
Страсти људске нигде се не истичу толико, нигде не узимају толико маха, коулико у позоришту. Грамзење за славом п хвалом, сујета п осетљивост, завист и злоба, оговарање п сплеткарање нигде немају толико маха као у позоришту.
А то не може ни бити друкчије!
Сваки прави глумац уметник мора свом душом и целим телом вршити свој |тешки задатак, а то му узбуђује душу, дражи му живце, и чини га пи сувише осетљивим. Јавна одликовања и сваковрене почасти учине још, да глумац почне прецењивали самог себе, а то му се не може баш јако ни замерити: та ко не воли самог себе!
Треба имати јакога дух и разбора, да човек не поклизне и да може увидети, да није баш тако славан, за каквог га свет држи.
Таке људе ујединити на заједнички их раду одржати у доброј вољи п лепој слози; научити их, да се не истичу него да се навикну радити заљубав целини, да би се могла постићи велика и узвишена цел позоришта: то није мали задатак, а то је задатак свакога правога управитеља.
гову), те изгуби у њиховим очима, пошто- |
но
(С тога су баш и ретке птице добри
–
|
у