Pravo i privreda
U granicama područja u kojima je na osnovu zakona gradjevinsko zemljište postalo društvena svojina, pravo korišćenja mogu imati preduzeća i druga pravna lica. Ovi korisnici imaju ovlašćenja da ovo zemljište upotrebljavaju u dozvoljene svrhe i za obavljanje svoje delatnosti. Medjutim, oni ne mogu raspolagati sa tim zemljižtem. Pravo korišćenja na neizgradjenim gradjevinskim zemljištem je neprenosivo i privremenog je karaktera. Pravo korišćenja u svrhu izgradnje stiče se, po pravilu, na osnovu konkursa. Izuzetno družtvena pravna lica i organi narodne odbrane mogu steći ovo pravo i neposređnom pogodbom. Republičkim i pokrajinskim propisima nije jedinstveno uredjeno kojim licima se ovo pravo daje sa naknadom a kojim bez naknade. Sva izgradnja podleže urbanističkom planu. Korisnik izgradnje mora udovoljiti svim uslovima koji su predvidjeni generalnim i detaljnim urbanističkim planom.
Kontrola zaštite zemljišta
Nadzor i kontrolu sprovodjenja odredaba zakona o zaStiti zemljišta vrše organi nadležni za poslve poljoprivredne inspekcije. Poljoprivredni inspektor, pored ovlašćenja koja ima po opštim propisima o organima nadležnim za poslove poljoprivredne inspekcije, ovlažćen je i; 1) vršiti pregled zemljišta, poljoprvrednih objekata, poslovnih knjiga i dokumenata organizacija udruženog rada i drugih pravnib lica i gradjana na koje se odnose odredbe ovoga zakona; 2) zabraniti da se poljoprivredno zemljište iskorižćava u druge svrhe a ne za poljoprivrednu proizvodnju, kad takvo iskorišćavanje nije dozvoljeno; 3) obustaviti izvršavanje nezakonitih radnji; 4) u hitnim slučajevim u kojima bi nastupila šteta po opšti interes narediti mere za sprečavanje štete; 5) prikupljati podatke i obaveštenja od odgovornih lica, svedoka i veStaka i drugih lica, kada je to potrebno; 6) preduzimati i druge mere i radnje za koje je ovlašćen posebnim propisima o poljoprivrednoj inspekciji. Preduzeća, druga pravna lica i gradjani dužni su poljoprivrednom inspektoru omogućiti vršenje nadzora i pružiti mu sve potrebne podatke i obavcšlcnja. Kad poljoprivredni inspektor utvrdi prilikom nadzora da propis ili mera nije nikakao ili nije pravilno primenjena, narediće rešenjem organizaciji, drugom pravnom lieu, odnosno gradjaninu, da utvrdjenu nepravilnost u odredjenom roku otkloni, odnosno izreći će upravnu meru ako je za to ovlašćen. Žalba protiv rešenja poljoprivrednog inspektora ne zadržava izvrScnjc reženja. Poljoprivredni inspektor protiv čijeg rešenja je izjavljena žalba može, odložiti izvršenje rešenja, na obrazloženi zahtev podnosioca žalbe, ako bi se izvršenjcm rešenja prouzrokovala šteta koja bi se teško mogia popraviti. Ako poljoprivredni inspektor utvrdi da je povredom propisa učinjen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo, dužan je bez odlaganja podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka odnosno podneti prijavu javnom tužiocu za pokretanje postupka zbog privrednog prestupa odnosno krivičnog dela. Organ körne je podnet zahtev za pokretanje prekršajnog postupka odnosno organ kome je podneta prijava za pokretanje postupka zbog privrednog prestupa ili krivičnog dela,
32
Januar / ’92.