Pravo i privreda

deoničarskog društva isplati realni (revalorizovani) iznos koji odgovara njegovim pravima na dan isplate. 5) U vezi pitanja koja se odnose na usklađivanje vrednosti deonica sa vrednosti novih dinara precizirano je da se, prema važećim propisima, vrednost osnivačkog kapitala svodi i iskazuje u novim dinarima od 24.1.1994. godine. Prema stavu Komisije, treba nastaviti vođenje knjiga i u starim i u novim dinarima, jer đok prema važećim propisima važe stari dinari, dokumentaciju treba voditi i u starim dinarima. Ranije izdate deonice će se voditi u novim dinarima tek kada se stari dinari povuku iz platnog prometa. U skladu sa tim, ne postoji obaveza da se postojeće deonice koje glase na stare dinare konvertuju u nove dinare, sve đok je u platnom prometu i stari dinar. Ukoliko se vrši revalorizacija i okrupnjavanje deonica, prema mišljenju Komisije, uputno je da nove deonice, odnosno potvrde, glase na nove dinare. Na osnovu člana 7. Uredbe o novom dinaru ("Sl.list SRJ", br. 6 od 17.1.1994. godine), prema kome će se novčani iznosi na hartijama od vrednosti iskazivati u novim dinarima, Komisija je zauzela stav da se prilikom revalorizacije i đenominacije izvrši i konverzija starih vrednosti deonica u vređnost deonica u novim dinarima. Postupak revalorizacije, denominacije i ukrupnjavanja sprovodi se u skladu sa stavom Komisije. m. UMESTO ZAKLJUČKA Komisija je, dosledno poštujući važeća zakonska rešenja, pratila primenu i sprovođenje Zakona o hartijama od vrednosti i preduzimala mere za otklanjanje uočenih nepravilnosti i nezakonitosti. Dosadašnja praksa izdavanja dugoročnih hartija od vrednosti, i pored nepovoljnih opštih uslova za funkcionisanje stabilnog tržišta kapitala, odvijala se u skladu sa osnovnim zakonskim intencijama. Praktične probleme Komisija je nastojala da razreSi svojim stavovima i zaključcima koji su sa velikim stepenom poštovanja uvažavani i striktno primenjivani. Zakonom utvrđeni status Komisije u dosadašnjoj praksi njenog funkcionisanja, potvrđen je kao racionalan. Postojeća zakonska ovlašćenja koja ima Komisija su dovoljna za ostvarivanje njene funkcije. Nacrtom zakona učinjen je pokušaj da se ta ovlašćenja još više preciziraju i prošire samo u onom obimu za koji je ocenjeno da bi doprinela još efikasnijem poštovanju zakonskih propisa i neophodnoj kontroli njihove striktne primene. Ni sadašnja, a ni predložena ovlašćenja data Komisiji ni u kom slučaju ne sputavaju aktivnost privrednih subjekata u izdavanju i prometu hartija od vrednosti. To ilustruje i podatak da od podnetih zahteva samo jedan do dva procenta ne dobije odobrenje Komisije, jer ne ispunjavaju propisane uslove. Svi ostali, imajući u vidu kontrolnu i preventivnu ulogu Komisije, savesno i blagovremeno bez ikakvih teškoća, pripreme i ispune sve propisane uslove za izdavanje dugoročnih hartija od vrednosti. Uostalom, podnosioci zahteva su svesni da su propisani uslovi ne samo u interesu velikog broja investitora - kupaca hartija od vrednosti nego i u interesu svih emitenata, svih subjekata na primarnom i sekundarnom tržištu kapitala. Oni ih preventivno štite od nedovoljno fundiranih odluka, od nejasnih medusobnih odnosa u prometu vrednosnim papirima i od nepotpunih garancija za ostvarivanje društvene svrhe i namere prikupljanja sredstava putem emitovanja dugoročnih hartija od vrednosti.

144

Ratomir Slijepčević sa Stqjom Milošević i Kelečević Lepom