Pravo i privreda

- preovlađujući tip otvorene privrede sa razvijenom konkurencijom (domaćom i međunarodnom), - cilj i instrument uspešnog privređivanja predstavlja stabilni i konvertibilni novae, - ekonomski učesnici snose punu pravnu odgovornost za ispunjavanje preuzetih obaveza, - ekonomske funkcije države su u službi održavanja i usavršavanja modernog tržišta, - ekonomska politika se vodi na osnovu demokratski utvrđenih odluka njenih političkih institucija. Uostalom, na navedenim principima privređivanja, kojima i mi treba da težimo, razvijene su stabilne privredno-sistemske strukture, socijalne i ostale progresivne funkcije razvijenib, pogotovo evropskih zemalja. Prelazak na tržišno privređivanje i prihvatanje novog privrednog sistema u praksi će biti izuzetno težak i ispunjen brojnim preprekama. Kod toga postoje dva ključna faktora: 1. Država mora uvesti red u javne finansije a naročito u oblasti javne potrošnje, i posebno, prestankom zloupotrebe monetarnog sistema. 2. "Čvrsto budžetsko ograničenje" mora predstavljati osnovno upravljačko načelo najviših državnih organa i svih preduzeća i banaka. Ukoliko se to ograničenje ne bi poštovalo došlo bi do direktnog ugrožavanja finansijskog, monetarnog i celog ekonomskog sistema. Ono što u postojećim uslovima javna preduzeća moraju odmah učiniti jeste globalna promena strategije i poslovne politike, samim tim je neophodno sprovesti i odgovarajuće promene u organizaciji, u oblastima interne ekonomije, komercijale, kadrova, filozofije razmišljanja i ponašanja zaposlenih, itd. Kod toga osnovni postulat je da se rashodi (troškovi reprodukcije) fmansiraju iz prihoda (svih vrsta). To znači da se sistemi javnih preduzeća moraju prvenstveno izdržavati od svoje proizvodnje i od prodatih usluga. U prvom tzv. "kritičnom periodu" kalkulacije treba da uzmu u obzir samo materijalne troškove (u širem smislu) i troškove personala, dok iza te faze (u drugoj polovini 1994. godine) postupno uzimati u obzir i ostale elemente kalkulacije - do pune cene koštanja u narednim godinama. Polazeći od ovakve postavke, uloga pojedinih segmenata u organizaciji javnih preduzeća mora se bitno izmeniti. 3. Pretpostavka za valorizaciju efekata ekonomskog oporavka a) Simulacije ekonomskih modela za javna preduzeća izvršene na poznatim podacima ostvarenih veličina iz 1992. godine, pokazale su ohrabrujuće rezultate; . - da je ostvarenim prihodima moguće pokriti materijalne troškove u širem smislu i troškove personala (u prvom periodu bez amortizacije i novih investicija), -da se postepenom stabilizacijom javnih preduzeća stvaraju uslovi za njihovo poslovanje bez gubitaka - da se posle niza godina u budućnosti mogu postići ekonomske (realne) cene proizvoda i usluga javnog sektora, - da će se moći više ulagati u održavanje kapaciteta i podizanje "pogonske spremnosti" javnih preduzeća, - da je u narednoj fazi moguće oživeti investicione aktivnosti u javnom sektoru.

146

Milan Grujić, dipl. ecc., pomoćnik generalnog direktora ZJŽ