Pravo i privreda

mogu ustupati deponentima (građanima) umesto devizne šteđnje ili, pak, konvertovati kredite preduzećima smanjujući svoje obaveze prema gradanima putem pro i kontra naloga, uz slobodu, ugovorenih odnosa gradanin - banka - preduzeće. Osnovna ideja je da se pokuSa prodati što više društvenog kapitala, a ostatak da se nominuje na Agenciju. Sedmo, formira se Agencija za privatizaciju sa sleđećim zadacima: verifikacija procenjene vrednosti kapitala, kontrola legalnosti pravnih i finansijskih aspekata transformacije i mesto prenosa neprodatih akcija po isteku roka od godinu đana po donošenju Zakona. Po isteku godinu dana utvrdiće se iznos neprodatih akcija a time i veličina društvenog kapitala. Taj kapital se u obliku akcija prenosi na Fond za razvoj (60%), Penzioni fond 30 % i Fond za zapošljavanjelO %. Time se obezbeđjuje jasna vlasnička struktura transformisanih pređuzeća izmeštanjem neprodatih akcija u fondove radi racionalnog upravljanja i übrzane privatizacije. Osmo, novae od prodaje prenosi se fondovima dinamikom kako kupci akcija vrSe otplatu, i to: Fondu za razvoj 60%, Penzionom fondu 30% i Fondu za zapoSljavanje 20%. Na Republički fond za razvoj, pored uplate kupljenih akcija, prenosi se 60 % ostatka neprodatih akcija u transformisanim preduzećima i akeije po osnovu nacionalizovanih nepokretnosti. Sve ove akeije su preferencijalno kumulativne sa stopom od 2 %. Fond prati poslovanje društvenih preduzeća i, u slučaju da ona ostvaruju gubitke koje pokrivaju na teret đruštvenog kapitala, može odlučiti da ih da u zakup poveriocima, bankama, domaćim i stranim pravnim i fizičkim licima na osnovu procenjene vrednosti društvenog kapitala verifikovane od strane Agencije za privatizaciju. Vlada može ođlučiti da Fondu poveri upravljanje državnim preduzećima i sprovodenje posebnih programa privatizacije. U portfelju Fonda nalaze se i akeije preduzeća sa Kosmeta, prenete korišćenjem institute iz Zakona o društvenom kapitalu i Zakona o preduzećima. Fond je dužan da akeije prodaje godišnje na berzi dinamikom koju utvrdi Vlada. Fond za razvoj posluje kao đruštvo kapitala u kome je državni ulog preovlađujući. Funkcije Fonda su sledeće: dalja prodaja akcija i potpuna privatizaeija preduzeća, konsolidaeija preduzeća i banaka putem konverzije i novih ulaganja, servisiranje stare devizne štednje putem zamene državnih obveznica za akeije preduzeća ili akeije Fonda, čime se vrši konsolidaeija i prestrukturiranje transformisanih preduzeća, čišćenje gubitaka i fiskalno rasterećenje servisiranja stare đevizne štednje. Istovremeno, formira se više fondova - institucionalnih investitora kojima Fond za razvoj može aukeijski ustupati akeije preduzeća radi restrukturiranja, poboljšanja upravljanja ili dalje prodaje. Ove fondove mogu formirati građani, banke i preduzeća. Ovi fondovi medusobno konkurišu Fondu za razvoj za prenos akcija i obezbeđuju konsolidaeiju preduzeća. Ukoliko upravljanjem tako restrukturiranim preduzećima ostvare veći prinos od 2%, ili ukoliko ih prodaju na tržištu po ccni većoj od revalorizovane nominate, njima pripada kapitalni dobitak. Na taj način bi se ostvarilo decentralizovano i efikasno upravljanje preduzećima. Na Penzioni fond prenosi se 30% novea od otkupa kapitala i 30% akcija koje ostanu neprodate u postupku privatizacije preduzeća. Fond posluje kao akeionarsko društvo u vlasniStvu penzionera. Akeije ovog Fonda se disperziraju penzionerima po egalitarnoj Semi. Dobitak po osnovu akcija koje poseduju u preduzećima Fond može ulagati u kupovinu novih ili, pak, raspodeljivati akeionarima. Na Fond za zapoSljavanje prenosi se 10% novea od otkupa kapitala i 10 % neprodatih akcija transformisanih preduzeća. Fond alimentira nezaposlene noveem od uplata pređuzeća i noveem od prodatih akcija. Ovaj Fond je tranzitorni i njegova osnovna funkeija se svodi na servisiranje rashoda koji će nastati strukturnim prilagodavanjem.

167

PRAVCIDOORADNJE SVOJINSKE REGULATIVE U SRJ