Predlog o kaldrmisanju Beograda

9

годишње уноси у буџет стално по 0.26 = 0.25 = 0.51 дин. по а. Кад овај резултат сравнимо са табелом 1. ми видимо, да буџетом вотиране суме нису довољне ни за редовно одржавање само сада постојеће калдрме, а о њеном обнављању као и о калдрмисању некалдрмисаних улица не може ни бити говора. Услед овога и наступа та околност, да је београдска калдрма у рђавом стању. и да ће из године у годину бити све хрђавија и више трошкова изазивати, ако се и у будуће буде водила политика калдрмисања као и до сада, без икаквог економског плана.

Ово све више утврђује да је потребно саставити један генералан план, по коме би се поједине улице калдрмисале, без да се за сваку улицу мора тражити одборска одлука. Даље томе плану био би задатак, да се утврђене суме потребне за текуће одржавање стално уносе у буџет, и на послетку да се периодско обављање калдрме осигура једним фондом у који би се уносиле сваке године подједнаке потребне суме. По себи се разуме, да трошкови одржавања неће бити сваке године једнаки, већ ће бити у почетку мањи а доцније већи. Али при свем том мора се сваке године подједнаке суме да вотирају и резервишу те да у времену већих потреба буду потребна средства на расположењу, без да се буџет мора преко мере оптерећавати.

Да би у овоме смислу дошли до тога, какве предлоге по овоме питању треба учинити општини, морамо претходно да бацимо један поглед на врсте калдрме, које су и до сада извршене, сем тога треба изложити неколико гледишта за побољшање и рећи неколико речи 0 избору врста калдрмисања. С тога ће мо неколико речи проговорити опет о нашој садањој калдрми.

Калдрма се у Београду извршује на један прост начин. На поравнатом, плануму нанесе се слој песка и у томе се слоју поставља камење и маљем набија. Слој песка служи ту за то. да би се постигла једна тесна веза исмеђу планума и самог камена, и да би се калдрми дала подједнака равна површина. Међу тим планум, није свуда подједнаке каквоће, т.ј. моћ ношења није му свуда једнака. Мекши делови планума попусте под притиском изазван саобраћајним средствима, који преко калдрме иду, док чвршће земљиште не попушта. Стога је неминовна ппследица неједнако стање калдрме, услед чега се на површину калдрме појављују неравнине и локве.