Predlog o kaldrmisanju Beograda

11

њивање шума — ларме при вожњи, чува камење да му се ивице не крзају од колских точкова и коњских копита и осигурава положај камења у калдрми.

За једну добру калдрму од пресудног је значаја, да се најподеснија врста камена употреби. |

У Београду је до сада за калдрме у употреби највише капротински кречњак из његове непосредне околине, даље су употребљене незнатне количине камена из Добре код Голупца, Рипањски гранит а неки је камен за калдрмисање старе Дубровачке улице набављен са стране.

На камење калдрме двојако се дејствује. Прво, коњ при вучи хвата са својим ковом у подужне саставке калдрме и тупи подужне ивице камена. Ово исто абање камења потпомажу и сама“ кола, чији точкови при кретању напред од једног камена на други падају, и стално кваре подужне ивице камеља, Други начин дејствовања на камење калдрме јесте, глачање, које производе колски точкови и саобраћај. Услед овога дејства смањује се висина камена. Према томе треба се постарати да се изабере такав камен, чије ће затупљивање ивица и глачање стајати у равнотежи са замишљеном величином саобраћаја, тако, да камен пма увек што је могуће равнију површину. Код сувише тврдог камена а при јачем саобраћају крзање ивица иде брже од глачања, и камен у брзо образује на својој површини грбачу. Код сувише пак меког камена а при великом саобраћају глачање горње површине камена бива брже него ли крзање ивица, тако, да се услед тога висина камена брзо смањи и калдрма изгуби брзо своју отпорну моћ, и мора се обновити. С тога ће се за улице јаког саобраћаја бнрати чвршћи камен, него код улица са слабијим саобраћајем. Али како чврст камен има ту особину да се под утицајем саобраћаја више или мање углача; а ово је веома нецријатно код стрмих улица, то се при избору материјала за калдрмисање улица мора водити рачуна и о паду односно пењању улице. У стрмијим улицама бираће се камен мање, а у равнијим веће чврстине.

Умањивање глачања горње површине калдрме по"стизава се осим избором камена мање чврстине, још и избором облика појединог камења. Код ужег камена налази копита коњска чешће и лакше ослонац, него ли код ширег камења, услед чега је исклизнуће онемогућено. Према томе је за препоруку да се у стрмијим ули-