Predlog o kaldrmisanju Beograda
18 =
обзиром на хигијенске захтеве, које се од једне калдрме траже, и напослетку с обзиром на што пријатнију вожњу, на умањивање ларме, која кола преко камене калдрме чине, мишљења сам да би за калдрмисање београдских улица требало употребити следеће врсте калдрме:
1. Асфалтску ;
2. Термакадам;
3. Коцкасту — коцке гранитне ;
4. Калдрму од малих коцака тзв. КЈеттрПачјег; и
5. Дотеран ломљен камен.
За асфалтску и коцкасту калдрму треба израдити подлогу од бетона 20 см. За термакадам, К]езпразгег и калдрму од дотераног ломљеног камена, подлогу од макадама, за коју би се сврху могао да употреби сав неу-
потребљив камен, који би се добио од сада калдрмисаних улица.
Према томе трошкови око извршења нове калдрме, а за напред побројане врсте апроксимативно били би следећи :
А. Ново грађење.
| Асфалтска нкалдрма.
(Набијени асфалт)
1) 1 т' старе калдрме повадити и однети дин. 0.30 2.) 1 т' откопати ', т' земље и однети ,„ 0.50 3.) Планирање и ваљање земљишта ИО ЦО 4.) 1 т' бетона 20 см. дебљ. разм. 1:3:6—1:9 ,_ 5.83 5.) 1 те асфалта од 5 см. око „ 10.50 6.) Непредвиђени трошкови, промене у
висини, и спајање поред шина 10 | 2 10)
Динара 18.93 = 19.—
|. Термакадам
Пошто је извршење ове врсте калдрме више мање тајна појединих фабрика, то и цена зависи од система који се за калдрмисање усвоји. Али ипак према подацима који су се могли из појединих техничких часописа да прибаве, и према нашим приликама, мишљења сам да би се код нас могао 1 т' термакадама извршити за 10 динара.