Predlog o kaldrmisanju Beograda

25

И овде ћу узети за даље рачунање издатке за одржавањс, које одговарају средњој јачини саобраћаја а то је.

За асфалт динара 0.50 теермакадам 5 0.20 Коцка - 0.12 КЛетпрач!ег “ 0.20“ Дотеран ломљен камен, 0.20

Из последњих двеју табела следује, да је у погледу. укупног одржавања дакле текуће одржавање и периодичко обнављање калдрма од гранитних коцака најјефтинија, при свем том што њено грађење најскуцље стаје.

После овога натура се питање, које улице треба изнова да калдрмишемо и какву калдрму у појединим улицама да извршимо. Претпоставићемо да је сва досадашња постојећа калдрма свој већ преживела и да је треба у једном периоду времена обновити. Узећу да се то обнављање изврши у року од 10 година.

После овога одмах се намеће питање какву калдрму у појединим улицама треба извршити, а ова опет зависи од величине саобраћаја од падова односно успона појединих улица. При паду преко 1:12 принуђени смо да употребимо пешчар према ранијим излагањима. Код падова између 112 и 1:25, мора се употребити гранитна капдрма; а код слабијих падова 1:80, асфалтска калдрма а где успони не прелазе 4 од сто термакадам.

Друго једно гледиште при избору врсте калдрме у појединим улицама јесте коштање. Полазећи са ове тачкс гледишта долази се до закључка, да се код падова испод 1:25 мора употребити само калдрма од гранита. Али против овога опет говоре друге околности а нарочито смањивање ларме при вожњи и чистоћа, на што се у новије време веома много полаже.

На основу свега до сада наведеног ја сам у под ;/. приложеном плану Београда у размери 1:10.000 лист 1 разним бојама уцртао разне врсте калдрме, које по мом мишлењу треба у Београду извршити, те да Београд у погледу калдрме добије изглед једне естетички и хигијенски уређене вароши.

Како се калдрмисање целога Београда новом калдрмом не да извршити за две три године, а ово у толико пре, што још ни канализациони радови нису довршени већ ће они трајати најмање још 5—6 година, јер за довршење остатка горње зоне треба најмање 3 године дана,