Preobražaj škole i nastave : (suvremena potreba)

35

Аонети више користи, но свеколико пискарање и ћаскање канцелариско. Јер они ће том приликом видити каквоћу школе, ученика, наставника, управника, методу и друге потребе дечије и наставничке.

За тако велики п свети: посао до сада су постављани министри и његов персонал, а тако и ревизори школски, махом таки људи, који нису имали ни појма о задатку школе ни захтевима сувремене методике и педагогије, па тако исто ни потребама народа. За то је ето код нас, као и свуда гди је тако, бивало и бива све наопако. Народ српски живи је сведок да њему досадање основне па и друге школе нису готово ништа помогле за стварни бољак и напредак његов, Таке врдаламе и ћоравости било је и сувише. Време је да то зло и да та врдалама и срамота престане, па да то дело зависи од надлежних привредника, који тај посао ваљано равумеју и со вољом оће да врше, а не од које каквих учених и недоучених смлата и прзница, који нису у стању уредити и руковати ни своју кућу и породицу, а камо ли свето и велико дело народа, школе, омладине и наставе, Овде нам ваља напомевути ово: Док су ови чланци печатани у „Дневном листу.“ дерали су се многи по мехапама и другим местим, вичући ; «како може Пелагић писати тако глупости, са којима тражи да могу учитељи бити министри и начелници просвете.“ За, оваку веселу браћу или небраћу велимо да су народни учитељи: Срета Хаџић, Јанко Караматић, Коста Петровић, Димитрије Путниковић, Мита Нешковић, Ника Грујић, Урош Благојевић, Никола Поповић, Милоје Петровић, Сима Милојевић. Јаков Големовић, Сава Кукић, Јовић, Велицки, Ђока Којиђ, Настић пи други њима подобни, сто пута способнији и подесни за Министра и начелника просвете, него проесори подобни Стојану Поваковићу, Пецићу, Алимпији Васиљевићу, Стеви Д. Поповићу, Владану Ђорђевићу, Гершићу, Милосављевићу и другим таког кола министара, који ваздан петљаше и једнако пегљају на том пољу, па неизпетљаше из заблуде обновну школу и наставу ни на ону висину, са које би дала народној омладини бар ополико користи, колику зна да тражи од школе један прости српски сељак, не говорећи о ономе што траже од школе

3%