Preobražaj škole i nastave : (suvremena potreba)

ме“

49

и разуман неће правити приговоре, јер то је зајам за велики интерес, за нарорно унапређење; од себе себи. Како за окружне тако п за годишње наставничке скупштине, свака влада и власт мора им спремити и уступити нужну зграду ва држање скупштине, па била то скупштинска зграда, или налелство, или општина, или школа, или црква. За сваки таки рад, мора им се ићи на руку.

22. Даље, у име што већег и кориснијег учитељског унапређења, у знању и наукама, влада је обвезана сваке године послати бар двајестипу даровитих и честитих народних учитеља и по ког професора: у Шведску и Норвегију, Немачку, Америку, Швајцарску, Русију, Французку и Инглеску. То треба да буде па макар се укинули сви митроношци и златнојакаши. Народни бољак у данашња врмена не зависи од ових, већ од ваљаних народних наставника који имају у подручију не само земљораднике и занатлије, него и цео народ одрасли и дечи,

23. Али према толиким дужностима неопходна, је потреба, повисити и плату учитељску двоструко већу. Ово треба и мора да буде, да се учитељи народни, помоћу материјалног бољитка, све више и више усавршавати могу у своме раду,и да зато звање и занимање више воље имају. Откинимо тамо гди је дато некима много више но што тражи за човека наука о здрављу, — Физиологија и хигијена, па ћемо одма моћи тиме довољно надокнадити ову потребу народно-учитељску.

94. Почем су професори то исто што и учитељи народни с том само разликом што ови предају науку одраслијим ученицима и људима, то треба уредити правило законско, по коме мора сваки професор положити испит из педагогије, а нарочито из методике и педагошке психолдбгије. Ови професорски испити држаће се пред одређеним испитним одбором, избраним из професора учитељске школе, То треба да буде, и то мора да буде и то неодложно, зато, што скоро сви дојакошњи тако-звани професори и предавачи свију виших и средњих школа, куда разумемо и велику школу — универзитет, скоро махом нису ничим посведочили да знају шта треба народу и њиховој омладини за добар и солидан живот, и којим начином треба предавати науке ученицима ; нити су ичим посведочили

'