Prosvetni glasnik

294

ЗАПИСНИК ГЛАВНОГ

ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

та цев има своја вратаоца, један је близу патоса, а други је у соби испод тавана. Зими ради вентилације отворе се доња вратаоца на тој цеви а горња се близу тавана затворе. Л.ети се отворе вратаоца близу тавана а доња се затворе. У великим школским зградама ваља нодићи заједничко централно грејање, комбиновано са вентилацијом. Члан 19. Школске клупе морају бити удешене према дечијем узрасту, а по мери, која је за поједине делове клупе означена у ириложеној таблици. Школска клупа мора бити: а) Удешена или за 2 или највише за четири ђака. Све ивице на клупама морају бити глатке и заокругљене, предња половина клупе и даска за седење морају бити у непомичној свези. б) Свака клупа мора имати наслон за сваког ђака на по се. Наслон не сме бити прав већ савијен према кичми, коју треба да подупире. в) Седиште (даска за седење) на задњој половини да је издубљено. Седиште мора бити тако високо, да бутине потпуно на дасци леже, уволике вертикално да стоје, а стопала да сасвим додирују патос или код малих ђака даску за ослањање стопала. г) Столна даска мора бити нагнута. Горњи део ове даске треба да је у ширини од 0.1 метра хоризонталан са жљебом за писаљке и мастионице. Одстојање даске за седење од столне даске (диФеренција) треба да је толико, да кад ђак усправно седи, лактови додирују доњу ивицу столне даске и да је за 0 - 026 метра више. д) Испод столне даске мора бити даска за књиге, ова да је ужа одпрве и толико висока да је ђак коленима не додирује, нити да може ногу преко ноге прекрстити. е) Одстојање између доње (унутрашње) ивице столне даске и унутрашње ивице седишта (дистанција) никад не треба да је већа од 0'05 метра, ако клупе немају столне даске за извлачење (у томе случају мере у таблици под Е, 6 и К отпадају). У школама имућнијих општина преноручуЈу се школске хиупе но Еунцеовој системи. (У сиромашнијим општинама ваља набавити клупе од три нумере и то: ДРУ Г У) четврту и пету, ау гимназијама свих осам нумера.) Члан 20. Ироходи школски треба да су изван зграде и са овом спојени покривеним ходником. А ако су у згради, онда да су изван темеља и од зграде што више у страну. Нред проходима треба да има ходник са двојим вратима, и ова да се сама затварају. Проход се мора патосати каменом с цагибом за отицање воде.

Сваки проход треба да има седиште, а за сваки разред да буде по један одвојен проход. Проходе ваља озидати хидрауличким кречем, а изнутра измазати цементом. Из прохода да води цев до изнад крова. Све проходе ваља најмање два пут у години чистити. Члан 21. Свака школа мора имати термометар, и треба га поставити 1'2 до Г5 метра над патосом и на месту где је средња топлота. Дете које је најудаљеније од пећи, мора добијати топлоту од 15" К. (18°—20° С.) Кад је топлота испод 12° Е, онда се греје соба, ма које доба године било. Лети кад је топлота носле подне преко 20° К, не треба радити у учионици, већ на пољу у хладу. Члан 22. Табла мора бити равна, потпуно црна и да не одбија светлост. Средства за очигледну наставу морају бити довољно велика. Мапе не смеју бити утрпане. Књиге школске морају се крунним словима печатати. Што су млађи ђаци тим крупнија слова. Члан 23. Школску зграду ваља сваки дан чистити од прашине, а сваке године два пут окречити и то у почетку Ферија, како би се добро осушити могла. Кречење наређује старешина школе, а потребне за то трошкове сноси за државне школе држава, а за општинске онштина. Новац на то одређени стоји под управом министра иросвете и црквених послова. Члан 24. Вода за пиће у школама треба да се држи у бурадма са славином, или у кантама, или у тестијама са заклопцем. Члан 25. Ни једно дете које има красте, шугу и друге прилепчиве болести, не сме се примити у школу, док се не излечи. Члан 26. Јело и влажне ствари не треба држати у учионицама и соби за спавање. Члан 27. Школска авлија треба да је нространа и засађена дрвећем, које даје добар хлад, као што су: лина, орах, дивљи кестен и т. д. Авлија треба да је добро калдрмисана пли добро насута шљунком и песком. У авлији ваља сместити справе за гимнастику. Члан 28. Школска башта мора бити удешена тако, да може служити и за наставу, а и за радове баштене (вртарство, воћарство и т. д.)