Prosvetni glasnik

8АПИСНИК ГЛАВНОГ

ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

3

у ново преводи и на које се сваки ре-мрматор обзирати мора. Сви живо осећамо потребу, да се иаставним предметима наших школа пропишу јасно одређени програми. Али ма кодико ми ту потребу осећали, не мање је истина, да се ирограми могу почети израђивати тек пошто се неки претходни послова посвршују, иошто се, на прилику, закони — ако је потреба — нсправе или из нова израде, наставни планови на ново утврде и пропишу. Истом после тога долази на ред посао израђивања програма за наставне предмете, посао веома фини и за то спор и природе такве, да се мора обазриво израдити. А тек на том основу може се почети израђивање литературе, које ће по природи ствари још више времена заузети, што се такође мора у рачун узети, кад се промишља о потребама школским и у садашњем и у будућем моменту и кад се не изгуби из вида ни прелазно стање којим се елдашљи моменат за будући везује. То прелазно стање у толико је потребније узети на ум, што се сви ови послови , као што је познато, не могу свршити брзо пи с ногу, ма колико било наше убеђење да је сваки тренутак скуп ; а међу тим и у овом прелазном стању школе се пе могу оставити да стоје; о њима се мора брига водити, и мора се чинити све што је потребно, да се њихов напредак не уставља ни у овим садашњим околностпма. Школска литература је тек један од главних услова напретка, једна од жица која се не сме испуштати из руку ни за моменат. И по горњој одлуди и по природи посла Главни нросветни Савет је при појединим делима која су му на преглед долазила могао место утврђеног програма који се очекује узимати за меру као привремени програм предавања изврсних прокесора оне струке који су већ тим самим и за реФеренте препоручени; даље се Главни просветни Савет могао обзирати и на сталнији или променљивији положај предмета у наставном плану средњих школа, пошто се зна да се наставни ирограм неких предмета може више, других пак да се може мање мењати. Уз ово могао би се узети обзир на богатију ила сиромашнију литературу предмета, о коме је ново дело поднесено, на питање о томе, да ли се то ново дело може без штете за школски рад оставити да чека наставне програме, или је корасније пустити га у свет и привремено но садашњим наставним програмима и т. д. и т. д. Међу тим Савет је све предмете ове врсте, који су му на основу тачке ж чл. 2. закона о уређењу Главног просветног Савета на оцену пошиљани , просто одбијао и министру враћао с упутом на питање о програмима и на горе речену своју одлуку, на коју се у таком смислу тешко позивати.

Да не би ово несноразумљзњз и у напредак послове просто обустављало, ја сам нашао за потребно саонштити Главном просветном Савету своје ногледе на тај нредмет, и част ми је овим позвати га да по горе реченом пропису закона своју дужност врши и да рукописе, које ћу му ја на преглед повратити, узме преко спремних стручних реФерената у оцену, имајући на уму: 1. Садашње стање школске литературе по ономе предмету и питање: је ли то садашње стање такво да може чекати нов наставни план и програм ; 2. Стварну вредност поднесеног дела по строгој оцени, пошто аткпд изврсна дела могу на наставни ирограм имати више уалива 'него наставни ирограм на литературу; В. Питање: да ли су школе у овај з ах снлбдевене с литературним делом о извесном предмету, како су и за колико снабдевене, у чему ћу и ја Главном просветпом Савету у свако доба податке добављати. Ја ћу примити сваку одлуку саветску која би рукописе за сад одбијала пошто се предмет најпре с ова три гледишта тачно нроцени; али за садашњу сумарну радњу којом се све одбија без икаква прегледања налазим не само да је несагласна са законом и с интересом вођења послова, него да се не да следствено извести ни из горе поменуте саветске одлуке, која се као основа иставља. Част ми је замолити Главни просветни Савет да се у предметима који ће му се враћати, изволи држати погледа и одредаба које су у овом писму у главним потезима изложене." Узима се на знање. III Иредседник саопштава акт г. министра просвете од 10. ов. м. НБр. 6682, којпм се упућује Савету на оцену дело Тасе Стојаповића „Руско-срискп речник." Упућује се на опену Арх. Нестору и Љуб. Ковачевићу и да се умоли г. Кулаковски проФесор Велпке школе. IV Председник саопштава акт г. минпстра од 10 о м. ПБр. <> 680, којим се упућује Савету на оцену дело Петра ЛдФкаћа .Теоријска школа за музикуи певаље," Даје се на оцену М. Миловуку, и да се умоли г. Шрам учитељ музике у учител>ској школи. V Председник саопштава акт г. министра од 10. ов. мее. ПБр. 6.079, којим упућује Савету на оцену ру 1"