Prosvetni glasnik

314

УПУТСТВО МИНИСТРА ПРОСВЕТЕ И ЦРКВЕПИХ ПОСЛОВА. ЗА НАДЗОРНИКЕ СРЕДЊИХ ШКОЛА

подноси обично у почетку гаколске године и по коме се имао управљати. — Како су у другој половини ове школске године разаслати свима средњим заводима нарочити наставни програми, израђени од извесних комисија, испитаћете и уверити се да ли су их поједини наставници примењивали на својим предавањима, у колико јесу, а у колико нису, и за што. Све што том приликом важније приметите, изложиНете у извештају заједно с вашим мишљењем, да се има при руци онда кад се у Главном Просветном Савету буду удешавали стални програми из свију наставних предмета који се предају у средњим школама. 4. При том баците поглед и на поделу предмета међу наставнике, а нарочито на то, да ли сваки предаје оно за нјто има потпуно спреме или је силом околности примио се предавања и онога у чему нема довољно практичне вештине и теоријска знања. Даље, да ли је распоред појединих предаваних дисциплина приближно равномеран или су неки од наставника оптерећени много више од других. 5. Како сав успех у настави, сав нг.предак школски, сав глас који може који завод уздићи у очима грађанства зависи од спреме наставничке и од њиховог понашања у школи и у грађанству, то гледајте да и то сазнате и да ми јавите : колико који наставник у том погледу ужива поштовања и у школи и ван гаколе, и је ли то поштовање заслужио школским радом или другим и којим начинима ? Постараћете се да по могућству сазнате, колико наставник влада знањем науке коју предаје, мари ли за научни развитак њен, је ли упознат с дидактичко - методским захтевима предавања својих предмета, врши ли савесно своју дуж-

ност, отправља ли је с вољом и преданошћу која се порећи не да, или је то све усиљено и напрегнуто, или ако нешто и ради, то је за невољу и као мимогред, а главно му је занимање, може бити, са свим гато друго, гато га одстрањује од школе и не чини му част ни у школи ни у грађанству. Школске старешине ће вам дати обавештења о уредном вршењу дужности појединих наставника, а тако исто и о њиховом понашању у заводу и ван завода. 6. Сазнаћете и каква дисциплина и какав ред влада у заводу, а нарочито како се ученици понагаају према наставницима, јесу ли прилежни, уредни и чисти, каки су им задаци, како држе своје и гаколске ствари, долазе ли тачно на часове итд. ; а тако исто како се владају и ван школе, брину ли се да се дотерају и усаврше у оном што уче итд. 7. Размотрићете све збирке разних научних средстава, којима се наставници служе на предавањима, даље, школску књижницу, као и цело стање школе. 8. Најпосле уверите се, колико је могуће, о свима појединостима школске администрације, а на име: о реду у заводу, архиви, уписним књигама, белешкама ученичким, о стању зграде, школског намештаја итд. 0 свему овом, а и другом што будете нриметили, а тиче се угледа школе коју походите, поднећете ми тачан извештај, и то најдаље до 20. Јула ове године, држећи се у главном реда који је овим упутством обележен. КШ.2631. 22. жаја 1882. г. у Београду. Министар просвете и црквених аослова, Ст. ј^овакови-в с. р.

НАДЗОРНИЦИ ЗА СРЕДЊЕ ШКОЛЕ ЗА 1881-2. ШКОЛСКУ ГОДИНУ

Министар просвете и црквених послова, на основу члана 2. закона о надзиравању школа, а по саслушању Главног Просветног Савета, одредио је 20. Маја ов. г. ПБр. 2631. за овогодишње надзорнике средњих школа ова лица :

Г. Михаила Валтровића, проФесора Велике Школе, по струци математичиих и сродних наука, у нижој гимназији : смедеревској , аожаревачкој , свилајничкој, јагодинској , иараћинској, алексиначкој и крушевачкој .