Prosvetni glasnik

548

ГОДИШЊИ ИЗВЕ1Т1ТАЈИ ДИРЕКТОРА СРЕДЊИХ ШКОДА

у замену даје. При евем том, кад сам доцније од неких г. г. уравника овдашњих средњих шкода добио испитне распореде, упућене на мене као заменика г. Клерића на испитима из математичких предмета у средњим шкслама, ја сам се примио и те дужности, али сам. поред осталих дужностних ноелова, доспео да обиђем само: испите из Физике у III и VI разреду београдске гимназије, испит из Геометрије у IV разр. Реалке и из истог предмета испит у IV разреду палилулске гимназије. Наравно, да у овакој прилици не могу дати оцену успеха, са којим су предаване и учене математичке науке у свима београдским средњим школама. Ограничавајући се на оцену поменутих иенита, које сам могао да обиђем, могу да кажем, да сам опазио у

опште приличан напредак према пређашњему, познатом ми стању и уверио сам се, да су се дотична господа наставници нарочито у нижим разредима, и много трудили и добрим насгавним методом служили, док су евоје младе слушаоце научили оноликим првим основним знањима из математике и физике, колико се то само на испиту могло опазити. Примите, Господине Министре, уверење мога особеног поштовања. 11. Јула 1882. год. Београд ј^. Д^лковии 111'ОФ. ВЕЛИКЕ 1ПКОЛЕ

ГОДИШЊИ ИЗВЕШТАЈИ ДИ1 СМЕДЕРЕВС^Е НИГЖЕ ГИМНАЗИЈЕ Господину министру аросвете и црквених иослова, Према раепису од 17. Маја 1880. године ПБр. 227-3. подноеим у понизноети свој извештај о раду и стању смедеревске ниже гимназије за 1881 —82. школску годину. I Наставни илан, наставни ирограм и рад у појединим предшетима По извештајима, које су поднели г. г. наставници, еваки о својим предметима, скоро еви наставни предмети евршени еу у обиму, који је наставним програмима обележен. Програм није само извршен у немачком језику у II и III разреду. Дотични г. наставник наводи да програм није могао извршити због тога што ни ручне књиге у тим разредима нису по програму удешене. Да би се видело шта је и како је у појединим предметима рађено, најбоље ће бити да се изложи ред за еваки поједини наставни предмет понаособ. И тако долази. 1. Немачки језик. Предмет овај свршен је у I разреду у ночетку Априла, у II и III разреду у почетку Маја, у IV разреду на крају месеца маја.

ЕКТОРА СРЕДЊИХ ШНОЛА По свршетку предмета рађено је у I ра-зреду оно, што се у програму, у члану II—X тражи; у осталим разредима предмет је понављан. Предмет овај предаван је но Траутовим књигама, у I разреду предавано је ло Немачком буквару. Задаци из немачког језика давати су два пут недељно у сваком разреду. Задатке је поправљао један пут недељно сам г. наставник, а други недељни задатак нонрављан је на самом часу, и то тиме што би један од ученика дати задатак на табли иснисао а остали према томе евоје задатке поправили — тако се вели у извештају г. наставника тога предмета. Поред теоријског изучавања немачког језика обраћена је пажња, вели г. насгавник, на практично изучавање тога језика, те су на часу давате српске реченице, да их ученици на немачки преведу и на табли нанишу. Том приликом обраћена је пажња на ред речи и правопие. Пропитивање из немачког језика чињено је после сваког свршеног одељка предмета, и на крају свака два месеца еваки је ученик бар по једну оцену добио. На испитима из немачког језика долази на испитивање једног ученика у средњу руку: у I ра-