Prosvetni glasnik

628

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРИИКА О СТАЊУ СРЕДЊИХ ШК0.1А

и трудиди су се да их примену. 0 њима сам од наставника чуо и прибедежио ове кратке примедбе. Програм из науке хришћанске нримењиват је у кодико је то дозводидо време. Наставник је мњења, да се у ГУ-ом разреду, пре изучавања катихизиса узме један део из дитургике, пошто су у том разреду ученици зредији. Наставник за српски језик мисди да је садр•љина програма за I разред одвећ мала. По његовом мњењу требало би у I разред још пренети и оно што је одређено II разреду, но без дела о акцентуацији. Ва II раз. да се узме наука о основама и гдагодским облицима, са акцентуацијом. Ва III разред наука о основама, именским обдицима и сложене основе. За IV разред пак наука о реченицама. Наставник за немачки језик извршио је наставни програм само у три старија разреда. У 1 разреду му не допусти краткост времена одступити од свога програма. Програм за геометрију наставник је применио по садржини, али не редом у њему; иначе би дошао у јак сукоб са својим програмом, који је већ знатно био изведен. Мисли да ваља програм јаче детаљисати. Програм за рачун и адгебру усваја дотични наставник у свему, еамо жеди да се напише боља књига од Марковићеве, пошто су у овој неке деФиниције тешке, неки докази особити, а ијезиктежак. Наставник за српску историју пије могао да изврши потпуно програм. Он налази да је програм сувише ведики и да се јако упушта у ситнице. Наставник за земљопис држи да изучање балканског полуострва ваља пренети у старији разред и детатљније предавати. IV Предмети су у јагодинској шккој гимназији подељени међу наста.внике по сродносги, али нису равномерно подељени. Кад се буду утврдиди и заведи нови наставни програми г. Дамњановићу неће бити могуће са успехом савдадати : познавање човека, зоодогију, ботанику, минералогију, Физику и хемију. То су све предмети који траже припреме за свако предавпње и прелазе сиде једног савесног наставника. С тога се дисципдине морају неизо(угавно подедити међу два наставника.

Садањи наставник за немачки језик примио се тога нредмета сидом околности. Он га, као што каже, нерадо предаје. По мом мњењу истом би се наставнику, према њег вој техничкој спреми корисније могде новерити математнчке дисципдине. V 0 спреми наставничкој, и о наставниковом владању знањем, његовом удесном методу предавања и његовој вољи и преданости наставничком раду јасне доказе даје лепи успех у наукама, који ученици показиваху на испитима и иридиком пропитивања. VI. Одговор на VI тачку упутства, садржи на овом месту у гла - номе све оно, што сам у горњим заводима казао о понашању ученика ван шкоде, у школи, према наставницима, о њиховом прилежању, чистоти, долажењу на часове и т. д. Има их и овде уредних и неуреднзх, пристојних и такових који то нису. Општа је пак оцена ученичког владања, но казивању наставника добра. Томе неће иротиврећи чистота њихових задатака, сопствених и школских учила, клупа и школских зидова. Казни је било 63 пута. И то већином због изосганака од шкоде и цркве ; иначе због немира у школи. VII. 0 збиркама и књижници јагодинске ниже гимназије вреди све оно што напред рекох о другим збиркама и књижницама, а то је да ваља како збирке тако и књижницу овог завода попунити свим средствима за наставу. Попуну тражи како физички тако и хемијски кабинет. За геограФИЈу нужни су планиглоби, гдобуси, карте свију делова света, са означењем политичких граница у појединих држава, за познавање човека цртежи и модеди; за геометријско цртање модели геометријског тела од жица; већа и мања стереометријска тела за демонстрацију и прецртавање систематична школа за цртање слоб. руком, а да обухвата: орнаменте, пределе, цвеће и Фигуре. VIII. У онаком реду који одговара прописима за школску администрацију нашао сам све документе којима рукују наставници и директор. Зграда за јагодинску нижу гимназију зидата је за исту школу, но бројем простора не може више да даје оне удојности коју школа сад тражи. С тога је општина наумила дозид/ги уз садању зграду четири собе и салу за цртаље и краснопис.